Vaisala kasvaa uusiutuvilla energiamarkkinoilla ostamalla tuulienergian mittausteknologiaan erikoistuneen yrityksen

Vaisala Oyj                     Lehdistötiedote                         14.8.2013

Vaisala on ostanut yhdysvaltalaisen Second Wind Systems Inc:in, joka on tuulienergiasektorin johtava etämittausteknologiaan ja datapalveluihin erikoistunut yritys. Yhdessä Vaisala ja Second Wind pystyvät tarjoamaan globaalille asiakaskunnalle monipuolisia ratkaisuja tuulienergian tehokkaaseen käyttöön.

"Second Wind'in osto sopii hyvin strategiseen tavoitteeseemme laajentaa Vaisalan liiketoimintaa uusiutuvilla energiamarkkinoilla. Tuomme markkinoille ainutlaatuisia ja kattavia mittausratkaisuja, jotka auttavat nostamaan tuulienergian optimoinnin ja integroinnin seuraavalle tasolle", toteaa Richard Pyle, uudet säämarkkinat -asiakasryhmän johtaja Vaisalasta.

Second Wind on edelläkävijä tuulivarojen arviointiteknologioissa. Yhtiön kehittämät teknologiat, kuten Triton® SoDAR, tarjoavat tuulivoimapuistojen rakentajille luotettavaa tuulitietoa, jota tarvitaan puiston ja rahoituksen suunnittelussa sekä operoitaessa tuulivoimaloita mahdollisimman tehokkaasti. Second Wind sijaitsee Massachusettsissa, Yhdysvalloissa.

"Olemme tyytyväisiä päätöksestä siirtyä osaksi Vaisala-konsernia. Meitä yhdistää visio säähavaintotietojen hyödyntämisestä päätöksenteon tukena tuulivoimaloita rakennettaessa ja operoitaessa", toteaa Second Wind Systems Inc:in toimitusjohtaja Larry Letteney.

Tuulienergiateollisuus kehittyy jatkuvasti pystyäkseen tehokkaasti kilpailemaan perinteisten energialähteiden kanssa. On tärkeää, että myös meteorologisten mittausten tasoa ja tarkkuutta parannetaan, jotta ne pysyvät mukana turbiiniteknologian kehityksessä.

Kai Konola, johtaja, Weather-liiketoiminta-alue

Liisa Ahtiluoto, viestintäjohtaja

------------------------------------------------

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys. 75-vuotisen kokemuksensa avulla Vaisala mahdollistaa paremman elämänlaadun tarjoamalla kattavan valikoiman innovatiivisia havainto- ja mittaustuotteita ja palveluja meteorologian, säästä riippuvaisten toimialojen ja teollisuuden mittaustarpeisiin. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1400 ammattilaista ympäri maailmaa. A-sarjan osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki arvopaperipörssissä. www.vaisala.fi