American Airlinesin turvallisuusosasto valitsi Vaisalan AviCast-salamahälytysjärjestelmän saadakseen reaaliaikaista dataa ja hälytyksiä

VAISALA OYJ                                              LEHDISTÖTIEDOTE                                             17.11.2016  klo 9.00

Teknologiaa käytetään 51 lentokentällä Yhdysvalloissa parantamaan turvallisuutta ja vähentämään salamointiin liittyviä myöhästyksiä ja kuluja

Ympäristö- ja teollisuusmittausten markkinajohtaja Vaisala on tehnyt kolmevuotisen sopimuksen American Airlinesin kanssa salamahälytysten toimittamisesta Vaisalan AviCast-salamahälytysjärjestelmällä. Teknologia otetaan käyttöön 26 huoltopisteessä ja 25 alueellisella lentokentällä, joissa American Airlinesilla on lentotoimintoja. 50 näistä paikoista sijaitsee manner-Yhdysvalloissa ja yksi Puerto Ricossa.

Ukkosmyrskyt ja salamointi ovat vaarallisia lähteville ja laskeutuville lennoille, ne uhkaavat maahenkilökuntaa ja aiheuttavat myöhästymisiä lentoyhtiöille. Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen (FAA) mukaan sää on Yhdysvaltain National Airspace -järjestelmässä suurin myöhästymisten aiheuttaja, joka on syynä 70 prosenttiin kaikista myöhästymisistä. Myöhästymiset riippuvat maantieteellisestä alueesta ja vaihtelevat vuoden mittaan, mutta FAA:n raporttien mukaan kevät- ja kesäkuukausina useimmat lentojen saapumiseen liittyvät myöhästymiset (yli 40 prosenttia) johtuvat konvektiivisesta säästä kuten sateesta ja ukkosmyrskyistä.

"Ukkoset vaikuttavat miltei kaikkiin lentokenttiin ympäri maailmaa, ja ukkosmyrskyjen salamaniskut ovat uhka lentotoiminnoille", sanoo Vaisalan lentokenttäliiketoiminnan johtaja Nick Demetriades. "Kyky varoittaa lentokenttätoimintoja etukäteen ennen kuin niiden turvallisuus vaarantuu on erittäin tärkeä toimintojen tehokkuuden ylläpitämiseksi ja turvallisen työympäristön varmistamiseksi."

Toimintojen tehokkuus merkitsee myöhästymisten minimoimista, mikä hyödyttää lentoyhtiöitä, lentokenttiä ja matkustajia.

Pohjana luotettava data

Vaisalan AviCast-salamahälytysjärjestelmä pystyy havaitsemaan sekä pilvien väliset, että pilvistä maahan kulkevat salamat. Kun salama on havaittu, järjestelmä lähettää hälytyksen ja varoittaa vaarallisista olosuhteista. Hälytykset esitetään visuaalisesti AviCast-ohjelmistossa ja lähetetään tekstiviestinä ja sähköpostina järjestelmän valvojille. Tämän lisäksi järjestelmä aktivoi lentokentällä varoitusvalot ja -sireenit, jotta henkilöstö on tietoinen uhkasta ja voi siirtyä turvaan.

Vaisala on auttanut vuodesta 2005 lähtien American Airlinesia selviytymään salamoista ja ukkosmyrskyistä toimittamalla salama-antureita, dataa ja hälytyksiä, jotka pitävät kenttähenkilöstön turvassa ja auttavat tekemään tietoon pohjautuvia toimintapäätöksiä hankalan sään aikana.

Lisätietoja:

Katri Ahlgren, viestintäpäällikkö, Vaisala
p. 040-3502557

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys. 80-vuotisen kokemuksensa avulla Vaisala mahdollistaa paremman elämänlaadun tarjoamalla kattavan valikoiman innovatiivisia havainto- ja mittaustuotteita ja palveluja meteorologian ja valittujen säästä riippuvaisten toimialojen sekä teollisuuden mittaustarpeisiin. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1 600 ammattilaista ympäri maailmaa. A-sarjan osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki arvopaperipörssissä.
www.vaisala.fi www.twitter.com/VaisalaGroup