Mittausteknologiayhtiö Vaisala mukana suomalaisyritysten ilmastokampanjassa

Aerial fisheye view of a city

Mittausteknologiayhtiö Vaisala mukana suomalaisyritysten ilmastokampanjassa

Yli 80 suomalaisyritystä on mukana ilmastokampanjassa, jonka mukaan vihreä siirtymä voi tuoda Suomelle jopa 100 miljardin euron vientitulot vuoteen 2035 mennessä. Yksi näistä yrityksistä on huipputeknologiayhtiö Vaisala, joka on vahvasti mukana Climate Leadership Coalition CLCn ja sen jäsenyritysten Kaikkien aikojen jättipotti -yhteiskampanjassa.

Kampanja lähettää vahvan viestin siitä, että vihreä siirtymä ei ole vain päästöjen vähentämistä, vaan se tarjoaa myös valtavia mahdollisuuksia kasvuun, työllisyyteen ja hyvinvointiin. Maailman johtava mittausteknologian valmistaja Vaisala on yksi niistä yrityksistä, jotka ovat mukana tukemassa tätä tärkeää asiaa.

Ilmastonmuutos ja ympäristön saastuminen ovat vakavia uhkia ihmiskunnalle. Vihreä siirtymä on keskeinen osa pyrkimyksiä hillitä ilmastonmuutosta ja säilyttää elinkelpoinen ympäristö tuleville sukupolville. Tavoitteena on siirtyä pois fossiilisista polttoaineista ja kehittää uusiutuvia energialähteitä sekä vähentää ympäristön saastumista ja luonnonvarojen kulutusta.

Vihreä siirtymä, uusiutuvien energiaratkaisuiden kehittäminen ja energiatehokkuuden parantaminen luovat uusia työpaikkoja, jotka edistävät taloudellista kasvua samalla vähentäen ympäristövaikutuksia.

Mittausteknologia vihreän siirtymän ajurina

Ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun suuret ratkaisut tehdään energiantuotannossa ja teollisuudessa. Vihreää siirtymää varten tarvitaankin sekä uusia teknologiaratkaisuja, että nykyratkaisujen tehostamista ja parantamista. Mittausteknologia tarjoaa tärkeitä työkaluja, joiden avulla voimme edistää vihreää siirtymää ja saavuttaa kestävämmän tulevaisuuden.

Vaisala on kehittänyt maailman johtavaa sään, ympäristön ja teollisuuden tarpeisiin optimoitua mittausteknologiaa yli 85 vuotta. Jatkuva innovointi ja panostus tutkimukseen ja tuotekehitykseen on yhtiön keskiössä. Vaisalan teknologiaratkaisut auttavat ilmastomuutoksen ymmärtämisessä, hillitsemisessä ja siihen sopeutumisessa monin tavoin.

Esimerkiksi ilmastotutkijat kehittävät Vaisalan mittalaitteiden avulla tarkempia ilmastomalleja, teollisuusyritykset hyödyntävät niitä energian ja materiaalien käytön optimoinnissa ja uusiutuvan energian tuottajat mittaavat Vaisalan mittalaitteilla tuuliolosuhteita ennustaakseen energiantuotantoa.

Sään ääri-ilmiöiden ennakointiin Vaisala tarjoaa paikallisia ennusteita, luotettavaa dataa ja ohjelmistopalveluita. Vaisala on lisäksi kehittänyt muun muassa ilmanlaadun seurantaratkaisuja, jotka antavat kaupungeille mahdollisuuden hallita ilmanlaatuun liittyviä päätöksiä tehokkaammin.

Tuoreessa IPCC:n raportissa todetaan ilmastoratkaisujen käyttöönotolla olevan kiire. Esimerkiksi ilmanlaadun parantamisen rahalliset hyödyt ihmisten terveydelle kattaisivat tai jopa hieman ylittäisivät sen tuomat kustannukset.

Mittausteknologian avulla voimme seurata, optimoida ja vähentää ympäristövaikutuksia eri aloilla. Uusien mittausteknologioiden kehittämistä ja innovatiivisten ratkaisuiden löytämistä varten tarvitsemme Suomessa jatkossakin panostuksia koulutukseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen.

Suomen kestävää kasvua rakentamassa -kampanjassa Vaisalan lisäksi mukana ovat: Gasgrid, Neste, Fortum, BCG, Fiskars Group, Energiateollisuus, Huhtamäki, LähiTapiola, St1, Teknologiateollisuus, Ålandsbanken ja Sanoma sekä yli 80 muuta CLC:n jäsentä.

CLC:n tiedote:  Vihreän siirtymän viennillä työtä ja hyvinvointia koko Suomeen – jaossa on kaikkien aikojen jättipotti

Lisätietoja tiedotusvälineille

Miia Lahti
Viestintäpäällikkö, Vaisala