Vaisala juhlii Mars-mittausten 10-vuotista taivalta

Rover on Mars surface

Vaisala juhlii Mars-mittausten 10-vuotista taivalta

Tarkan mittausdatan kerääminen vuosikymmenen ajan on jo sinänsä merkittävä saavutus. Mutta entä jos mittausdataa kerää ja toimittaa vuosikymmenen ajan ja tekee sen liikkuvan robotin kyydissä jopa 400 miljoonan kilometrin päässä vieraan planeetan haastavissa olosuhteissa? Sehän on jo miltei uskomatonta.

Uskomatonta, mutta totta: NASAn Mars Science Laboratory (MSL) Curiosity laskeutui Mars-planeetalle elokuussa 2012. Siitä lähtien Curiosity-kulkijan mittausinstrumentit ovat keränneet ympäristödataa, joka on yllättänyt ja ilahduttanut tutkijoita ympäri maapallon.

Marsin haasteelliset olosuhteet ovat kuluttaneet 10-vuotisella taipaleella kulkijan mekaanisia osia, mutta sen mittausanturit toimittavat edelleen maahan ainutlaatuista mittausdataa. Mission alkuperäinen tavoite oli kaksi vuotta, joten vuosikymmenen kestäneet mittaukset ylittävät tämän tavoitteen reilusti. Kulkijan tärkeimpiä mittauksia ovat kosteus- ja painemittaus. Näitä parametreja mitataan Ilmatieteen laitoksen ja mittausteknologiayhtiö Vaisalan kehittämillä instrumenteilla.

Mars on planeettana pölyinen ja kylmä, ja sen ilmakehä on erittäin ohut. Planeetan keskilämpötila on noin -60°C, mutta päiväsaikaan siellä on mitattu jopa +30°C pintalämpötiloja. Mars on monessa suhteessa Maan kaltainen, joten se tarjoaa tutkijoille mahdollisuuksia ymmärtää paremmin sitä, miten maapallo on kehittynyt sekä miten ja mihin suuntaan se todennäköisesti kehittyy tulevaisuudessa. Mielenkiintoinen kysymys tutkimuksen näkökulmasta on myös esimerkiksi se, miksi sisarplaneetat Mars ja Maa kehittyivät eri suuntiin, vaikka olivatkin alun alkaen molemmat kosteita ja lämpimiä planeettoja?

Mittauslaitteiden ansiosta Curiosity-kulkija on liikkuva sääasema, joka pystyy siirtymään paikasta toiseen. Curiosityn lisäksi NASAn viimeisin Mars-kulkija Perseverance rullaa Marsin pinnalla kyydissään Ilmatieteen laitoksen ja Vaisalan kehittämät kosteus- ja paineinstrumentit, jotka vastaavat Curiosityyn asennettuja mittauslaitteita. Kulkijat liikkuvat noin 2 000 kilometrin päässä toisistaan ​​ja luovat siten perustan pienimuotoiselle ilmakehän havaintoverkostolle, jota tarvitaan Marsin sää- ja ympäristöolosuhteiden ymmärtämiseksi ja ennustamiseksi.

Sama teknologia, eri planeetta

On vaikea kuvitella haastavampia olosuhteita kuin ne, joille NASAn Mars-kulkijoiden mittausanturit altistuvat sekä lennon aikana että planeetan pinnalla. Suurien lämpötila- ja painevaihteluiden lisäksi antureiden on kestettävä myös sankkaa pölyä ja kovaa tärinää.

Vaisala muokkasi kulkijoiden paineantureita Marsin olosuhteisiin sopiviksi. Curiosity- ja Perseverance-kulkijoissa käytetty Vaisalan mittausteknologia on kuitenkin olennaisilta osiltaan samaa kuin se, joka valjastetaan päivittäin niin teollisuuden palvelukseen kuin sää- ja ympäristöhavaintoihin lukuisilla toimialoilla eri puolilla maapalloa.

Vaisalan jatkuva panostus tuotekehitykseen ja tutkimukseen tukee yrityksen halua innovoida ja kehittää maailman johtavia mittausteknologioita. Tieteellinen uteliaisuus, asiantuntemus ja kokemus muodostavat vankan pohjan Vaisalan kehitystyölle, jonka ansiosta meillä on luotettavaa ja kestävää mittausteknologiaa – jopa eri planeetoilla.

Lisätietoa medialle:

Miia Lahti
Viestintäpäällikkö, Vaisala

Ari-Matti Harri
Avaruustutkimus ja havaintoteknologiat -yksikön päällikkö, Ilmatieteen laitos

Vaisala on maailman johtava sää-, ympäristö- ja teollisuusmittausten ratkaisuja tarjoava yritys. Yli 85 vuoden kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittausratkaisuja ja -palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan mittausteknologiaa hyödynnetään myös avaruustutkimuksessa esimerkiksi Marsissa. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on yli 2 000 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi/avaruus
twitter.com/VaisalaSuomi
linkedin.com/vaisala

Ilmatieteen laitos havainnoi ja tutkii ilmakehää, lähiavaruutta ja meriä. Lisäksi se tuottaa palveluita säästä, merestä, ilmastosta, ilmanlaadusta ja lähiavaruudesta yleisen turvallisuuden, elinkeinoelämän ja kansalaisten tarpeisiin. Ilmatieteen laitos kuuluu liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalaan. https://space.fmi.fi
twitter.com/IlmaTiede
linkedin.com/company/finnish-meteorological-institute