Salamointi lisääntyi Suomessa moninkertaisesti vuoden 2021 aikana – eniten salamoi Ranualla

Lightning Report

3.1.2022

Suomessa havaittiin viime vuonna yhteensä 271 139 salamaa, mikä on lähes nelinkertainen määrä vuoteen 2020 verrattuna (69 388). Suomen salamapääkaupunki on Ranua, jonka alueella havaittiin viime vuoden aikana 5,35 salamatapahtumaa per neliökilometri.

Eniten salamahavaintoja Suomessa on kesä-heinäkuussa. Pohjois-Skandinavian läpi kulki 21.-23.6.2021 välisenä aikana useita myrskyrintamia, jotka toivat mukanaan rajuilmoja myös Suomeen. Pohjois-Pohjanmaan/Etelä-Lapin alueesta muodostui epävakaan ilman pohjoisraja. Sinne muodostui ukkosmyrskyjen keskus kolmen päivän ajaksi, jolloin Suomessa havaittiin yhteensä noin 21,4 prosenttia koko vuoden salamatapahtumista. Tämä vastasi lähes koko vuoden 2020 salamointia.

Tiedot on koottu Vaisalan maailmanlaajuisen GLD360-salamapaikannusverkon salamahavainnoista. Vaisala on maailman johtava sään, ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys.

Vaisala julkaisi tänään vuoden 2021 globaalin salamaraportin, jonka keskeisimpiä havaintoja olivat:

• Salamointi lähellä pohjoisnapaa: Vuoden 2021 salamaraportti osoittaa, että salamointi lisääntyi merkittävästi maapallon pohjoisimmissa osissa. Vaisalan salamapaikannusverkko havaitsi vuonna 2021 yhteensä 7 278 salamatapahtumaa eli lähes kaksinkertaisen määrän salamointia lähellä pohjoisnapaa (80 astetta pohjoista leveyttä yläpuolella) verrattuna edellisiin yhdeksään vuoteen yhteensä.

• Eniten maailmassa salamoi Singaporessa, Macaossa ja Bruneissa, kun salamatapahtumat suhteutetaan pinta-alaan.

• Harvinaiset sään ääri-ilmiöt Yhdysvalloissa joulukuussa 2021: Vaisalan salamapaikannusverkko Yhdysvalloissa havaitsi yli miljoona salamatapahtumaa joulukuun myrskyissä, jotka tuhosivat useita alueita ympäri Yhdysvaltoja.

• Yhdysvaltojen osavaltioista eniten eli lähes 42 miljoonaa salamaa havaittiin viime vuonna Teksasissa, jonka pinta-ala on noin kaksinkertainen Suomeen verrattuna. Suomessa havaittiin viime vuonna runsaat 271 000 salamaa.

“Salamointi on olennainen ilmastomuuttuja, jota pitää seurata tarkasti sekä suojellaksemme ihmisiä ja rakennuksia että ymmärtääksemme ja tulkitaksemme paremmin jatkuvasti muuttuvaa ympäristöämme”, kertoo Vaisalan meteorologi ja salama-asiantuntija Chris Vagasky. ”Vuosi 2021 on muistuttanut meitä siitä, että voimakkaat ukkoset ja sään ääri-ilmiöt voivat ilmetä milloin ja missä tahansa. Tämä korostaa tarkkojen globaalien salamatietojen tärkeyttä vahvasti vaihtelevien säätapahtumien havainnoinnissa ja monitoroinnissa ympäri maailmaa.”
Tarkkojen salamahavaintojen avulla parannetaan turvallisuutta

Ilmatieteen laitokset ovat vuosikymmenten ajan ympäri maailman luottaneet Vaisalan salamapaikannusverkkoihin, joilla parannetaan ennusteita ja säävaroituksia sekä autetaan pitämään yllä turvallisesti yhteiskunnan ja talouden toimintoja. Salamapaikannusverkko on järjestelmä, johon kuuluu strategisesti sijoitettuja antureita, jotka havainnoivat salamoiden sähkömagneettisia pulsseja. Laskentajärjestelmät yhdistävät useiden antureiden havainnot tarkoiksi tiedoiksi salamoiden ominaisuuksista sekä sijainneista.

Yksin Yhdysvalloissa salamoiden aiheuttamat metsäpalot tuhosivat vuonna 2021 yli 800 000 hehtaaria maata. Suomessa raportoidaan vuosittain noin 1 000 metsäpaloa, joista suurin osa on pieniä. Maastopalojen riski kasvaa ilmaston lämpenemisen myötä – ja riski kasvaa enenevässä määrin, jos salamoinnin määrä Suomessa lisääntyy. Salamatietojen ja -varoitusten avulla voidaan esimerkiksi varoittaa vaarallisista sääilmiöistä ja salamariskeistä, analysoida myrskyn aiheuttamia sähkökatkoja ja tutkia salaman vaikutusta omaisuusvahinkoihin tai tulipaloon.

Maailman tarkin salamahavaintoverkko

Vaisalan GLD360-salamapaikannusverkko on tarkin koko maailman kattava salamapaikannusverkko. Se havainnoi yli 2 miljardia salamatapahtumaa vuosittain ja pystyy paikallistamaan salaman aina yhden kilometrin tarkkuudella.

Lisätietoja lehdistölle:
Tarja Österberg, viestintäpäällikkö
Puh. 050 4871974

Vaisala on maailman johtava sää-, ympäristö- ja teollisuusmittausten ratkaisuja tarjoava yritys. Yli 85 vuoden kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittausratkaisuja ja -palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan mittausteknologiaa hyödynnetään myös avaruustutkimuksessa esimerkiksi Marsissa. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on yli 1 900 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä.
vaisala.fi
twitter.com/VaisalaSuomi