Vaisala tuo markkinoille uuden sukupolven kosteus- ja lämpötilalähettimien HMT370EX-sarjan räjähdysvaarallisiin tiloihin

Intrinsically Safe Humidity and Temperature Transmitter Series HMT370EX, closeup of display.

10.2.2021

Vaisala, maailman johtava sää-, ympäristö- ja teollisuusmittausten ratkaisuja tarjoava yritys, tuo markkinoille uusinta teknologiaa hyödyntävän kosteus- ja lämpötilalähetinsarjan, joka täyttää ja jopa ylittää nykyisten räjähdysvaarallisia tiloja koskevien säädösten vaatimukset.

Räjähdysvaarallisiin tiloihin suunniteltu Vaisala HUMICAP© HMT370EX ‑kosteus- ja lämpötilalähetinsarja perustuu yli 20 vuoden kokemukseen luotettavasta Vaisalan HMT360‑sarjasta.

"On hienoa esitellä uusi HMT370EX-sarja, joka tarjoaa entistäkin paremman käyttäjäkokemuksen, korroosionkeston ja Vaisalan uusimman kosteusmittaussuorituskyvyn. HMT370EX on luonnollinen jatko suositulle HMT360-tuotesarjallemme, ja se on helppo asentaa jo käytössä oleviin järjestelmiin", Vaisalan teollisuusmittaustoimintojen tuotepäällikkö Juhani Lehto sanoo.

Ihanteellinen ratkaisu kosteuden mittaamiseen räjähdysvaarallisissa ympäristöissä

HMT370EX-sarja on suunniteltu erityisesti vaarallisiin ja räjähdysherkkiin ympäristöihin. Lähetin voidaan asentaa suoraan räjähdysvaaralliselle alueelle, jopa tilaluokkiin 0 ja 20.

"HMT370EX toimii turvallisesti ja luotettavasti vaarallisimmissakin ympäristöissä ilman erillistä suojakoteloa. Lujatekoisen näytön ansiosta lähetin kestää jatkuvassa käytössä räjähdysalttiissa tiloissa, joissa on helposti syttyviä kaasuja tai pölyä", Lehto jatkaa.

HMT370EX-lähettimen tyypillisiä käyttökohteita ovat sähköntuotannon vetyjäähdytteiset generaattorit, kemikaalien ja lääkkeiden valmistusprosessit, leipomot, öljyn- ja kaasunporaus, polttoaineiden varastointi sekä maalaustilat.

Useita mittapäävaihtoehtoja eri käyttötarkoituksiin

HMT370EX-sarja koostuu lähettimestä sekä laajasta valikoimasta erilaisia mittapäitä. Lähetin on varustettu helppokäyttöisellä, intuitiivisella graafisella näytöllä. Käsin irrotettavat mittapäät sekä helppo konfigurointi ja kalibrointi Vaisalan Insight PC-ohjelmistolla mahdollistavat helpon kunnossapidon. Samalla ne edesauttavat minimoimaan mahdolliset käyttökatkokset.

HMT370EX-sarjassa on useita mittapäävaihtoehtoja eri käyttötarkoituksiin:

• HMP371 seinäasennuksiin
  • HMP373 pieniin asennustiloihin
  • HMP374 paineistettuihin tiloihin
  • HMP375 korkeisiin lämpötiloihin
  • HMP377 erittäin kosteisiin olosuhteisiin
  • HMP378 paineistettuihin putkistoihin

Suhteellisen kosteuden ja lämpötilan mittauksen lisäksi uusi lähetin näyttää useita muita suureita, kuten kastepistelämpötilan, märkälämpötilan, absoluuttisen kosteuden, sekoitussuhteen, vesipitoisuuden, veden massaosuuden, vesihöyryn osapaineen ja entalpian.

Saatavilla alkuvuonna 2021

HMT370EX-sarja voidaan asentaa sujuvasti aikaisemman HMT360-sarjan tilalle.

"HMT360 voi nyt kunniakkaasti siirtyä vähitellen eläkkeelle vietettyään yli 20 menestyksekästä vuotta erilaisissa kriittisissä Ex-ympäristöissä", Juhani Lehto toteaa.

Uusi HMT370EX-sarja tulee saataville vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä, ja sillä on eurooppalainen ATEX-sertifikaatti sekä kansainvälinen IECEx-sertifikaatti. Ex-sertifiointi muille alueille on saatavilla myöhemmin vuonna 2021.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Miia Lahti, viestintäpäällikkö, Teollisten mittausten liiketoiminta-alue, Vaisala

Vaisala on maailman johtava sää-, ympäristö- ja teollisuusmittausten ratkaisuja tarjoava yritys. Yli 80 vuoden kokemukseensa tukeutuen Vaisala auttaa tekemään havaintoja paremman maailman rakentamiseksi myös avaruuden olosuhteet kestävällä teknologialla, jota on käytössä jopa Marsissa ja vieläkin kauempana. Olemme luotettava kumppani asiakkaille ympäri maailman. Tarjoamme kattavan valikoiman edistyksellisiä havainto- ja mittaustuotteita sekä ‑palveluita. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on yli 1 900 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsinki ‑arvopaperipörssissä. www.vaisala.fi
twitter.com/VaisalaGroup,
linkedin.com/vaisala