Vaisala saavutti tavoitteensa käyttää 100 % uusiutuvaa sähköä

Vaisala head office in Vantaa, Finland in January

2. helmikuuta 2021

Vaisala saavutti tavoitteensa käyttää 100 % uusiutuvaa sähköä

Vaisala, johtava sään, ympäristön ja teollisuuden mittauksiin erikoistunut yritys, on RE100-aloitteen jäsenenä saavuttanut tavoitteensa käyttää 100 % uusiutuvaa sähköä vuoden 2020 loppuun mennessä. Tavoite kattaa kaikki ne Vaisalan toimitilat ympäri maailman, jotka kuluttavat merkittävästi energiaa. Vaisala saavutti tavoitteen tuottamalla itse puhdasta energiaa Suomessa ja Yhdysvalloissa sekä ostamalla vihreitä sähkösopimuksia paikallisilta energiayhtiöiltä. Suomalaisista yrityksistä Vaisala on ensimmäinen teknologiayritys sekä kaiken kaikkiaan toinen yritys, joka on saavuttanut RE100-tavoitteen. Pohjoismaissa yhteensä 17 yritystä on sitoutunut RE100-aloitteeseen.

Vastuulliset ratkaisut ja toimintatavat ovat aina olleet Vaisalan toiminnan ytimessä. Vuonna 2015 Vaisala liittyi Climate Groupin globaaliin RE100-aloitteeseen, joka kannustaa maailman vaikutusvaltaisimpia yrityksiä sitoutumaan 100 % uusiutuvaan sähköön selkeässä aikataulussa. Vaisala asetti tavoitteen käyttää 100 % uusiutuvaa sähköä toimitiloissaan vuoden 2020 loppuun mennessä.

“Ilmastonmuutoksen vaikutukset ympäristöön ja talouteen lisääntyvät, mikä edellyttää, että otamme käyttöön erilaisia keinoja vaikutusten vähentämiseksi. Yksityisen sektorin on kuljettava muutoksen eturintamassa ja kiihdytettävä siirtymää vähähiiliseen talouteen. Olen erittäin ylpeä voidessani sanoa, että Vaisala on saavuttanut tärkeän virstanpylvään käyttäessään 100-prosenttisesti uusiutuvaa sähköä”, kertoo Vaisalan toimitusjohtaja Kai Öistämö.

Climate Groupin yrityskumppanuuksista vastaava johtaja Mike Peirce kommentoi: ”Siirtymällä nopealla aikataululla 100 % uusiutuvaan sähköön Vaisala näyttää esimerkkiä ja osoittaa, että tavoitteessa on järkeä myös liiketoiminnan kannalta – näinä haastavinakin aikoina. Vaisalan menestys motivoi muita tavoittelemaan samaa päämäärää ja osoittamaan sitoutumisensa vastuulliseen teknologiaan myös teoissaan. Jos aiomme puolittaa päästöt tämän vuosikymmenen aikana, meillä ei ole aikaa hukattavissa.”

Yhdistelmä itse tuotettua ja ostettua sähköä
Liityttyään aloitteeseen Vaisala tarttui toimeen varmistaakseen 100 % uusiutuvan sähkön toimitiloissaan, jotka kuluttavasti merkittävästi energiaa. Yhteensä 14 Vaisalan toimitiloista ympäri maailman saa sähkönsä uusiutuvista lähteistä. Tavoite saavutettiin yhdistelemällä sekä itse tuotettua energiaa että paikallisten energiayhtiöiden vihreitä sähkösopimuksia.

94 % Vaisalan toimitilojen kuluttamasta sähköstä tulee suoraan uusiutuvista lähteistä, pääasiassa tuulivoimasta. Tähän 94 prosenttiin lukeutuvat Vaisalan suurimmat toimitilat, joissa on mahdollista vaikuttaa kulutukseen joko tuottamalla itse energiaa tai ostamalla vihreitä sähkösopimuksia. Esimerkiksi Vaisalan tuotantolaitokset Suomessa ja Yhdysvalloissa tuottavat puhdasta energiaa omilla aurinkopaneeleillaan.

Jäljelle jäävä 6 % koostuu enimmäkseen pienistä toimistoista, joissa Vaisala ei ole kiinteistön omistaja eikä siten voi suoraan vaikuttaa uusiutuvan energian valintaan. Vaisala kattoi tämän puuttuvan osan ostamalla markkinoilta uusiutuvan energian sertifikaatteja. Jokainen sertifikaatti todistaa, että uusiutuvaa energiaa on tuotettu 1 MWh samalla alueella. Näiden sertifikaattien avulla Vaisala pystyi ulottamaan uusiutuvan energiankulutuksensa myös niihin toimipisteisiin, jotka eivät voi itse neuvotella sähkösopimuksiaan.

Uusiutuvasta energiasta virtaa tulevaisuuteen
Koko lähes 85-vuotisen olemassaolonsa ajan Vaisala on luonut innovaatioita, jotka ovat mukana rakentamassa parempaa tulevaisuutta vähentämällä ympäristövaikutuksia mutta myös auttamalla sopeutumaan niihin. Vaisalan ratkaisut sään ja ympäristön sekä teollisuuden mittauksiin auttavat asiakkaita tekemään valistuneita päätöksiä sääilmiöihin sekä energian- ja resurssienkäyttöön liittyen. Esimerkiksi tuulienergian ja biokaasun tuottajat saavat luotettavaa mittaustietoa toiminnoistaan ja voivat siten tuottaa kestävää energiaa tehokkaasti. Tällä tavoin Vaisala auttaa lisäämään puhtaan energian määrää sekä käyttömahdollisuuksia maailmanlaajuisesti.

“Liiketoimintamme positiivinen kädenjälki on monipuolisten mittausratkaisujemme ansiota. Olemme mukana uusiutuvan energian markkinoilla asiakkaidemme kautta, mutta meille on tärkeää edistää uusiutuvia lähteitä myös omassa toiminnassamme. Varmistamalla, että toimitilamme käyttävät uusiutuvaa sähköä vähennämme samalla omaa hiilijalanjälkeämme ja rakennamme kestävämpää tulevaisuutta”, Öistämö kiteyttää.

Lisätietoja RE100-aloitteesta
RE100 on globaali aloite maailman vaikutusvaltaisimmille yrityksille, jotka ovat sitoutuneet 100 % uusiutuvaan sähköön. Aloitteen johdossa on Climate Group yhdessä ilmastoraportointiin keskittyvän sijoittaja-aloitteen CDP:n kanssa. Aloitteeseen sitoutuneiden yritysten liikevaihto on yhteensä yli 6,6 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria, ja ne toimivat laaja-alaisesti eri aloilla. Yhdessä nämä yritykset välittävät painokkaan viestin päätöksentekijöille ja sijoittajille vauhdittaa siirtymää puhtaaseen talouteen. #RE100

Lisätietoja medialle
Hanna Ruokomäki, viestintäasiantuntija, Vaisala