Vaisalalle tunnustusta kansainvälisessä Quality Innovation Award -laatukilpailussa

Vaisala biogas team

25.1.2021

Uraauurtava Vaisala MGP261 -biokaasuinstrumentti pääsi palkintosijoille kansainvälisen Quality Innovation Awards -kilpailun kategoriassa Kiertotalous ja hiilineutraalit innovaatiot. Virallinen palkintoseremonia järjestetään Belgradissa huhtikuussa.

Palkitun Vaisala MGP261 -monikaasuinstrumentin patentoitu mittausteknologia tarjoaa hyötyjä biokaasun tuottajille. Sen avulla he voivat muuttaa jätteen arvokkaaksi raaka-aineeksi, kun instrumentin tuottaman datan perusteella biokaasun tuotantoprosessia voidaan optimoida. Laitteen avulla biokaasun laatu paranee, mikä mahdollistaa tuotantolinjan aktiivihiilisuodattimien sekä sähkön ja lämmön yhteistuotantomoottorien (CHP) ihanteellisen toiminnan. Kosteuden, metaanin ja hiilidioksidin mittaukset suoraan prosessilinjasta parantavat siten asiakkaidemme tuottavuutta – ympäristöhyödyistä puhumattakaan.

“Tiedämme, miten paljon lisäarvoa MGP261 voi tarjota biokaasun tuotantoprosessille, joten tuntuu hienolta saada tunnustusta kansainväliseltä tuomaristolta. Haluan kiittää loistavaa tuotekehitystiimiämme heidän panostuksestaan. On heidän kehitystyönsä ansiota, että tämä kompakti ja vastuullinen tuote on nyt markkinoilla ja koko biokaasuteollisuuden hyödynnettävissä”, kertoo Vaisalan projektipäällikkö Otto Tierto.

MGP261 perustuu Vaisalan patentoidulle CARBOCAP®-teknologialle, joka on tulosta vuosikymmenien asiantuntemuksesta kaasujen infrapunamittausten saralla. Instrumentin tarkkuuden ja vakauden ansiosta biokaasun tuottajat voivat hallinnoida tuotantoprosessiaan, maksimoida lämmön ja sähkön tuotannon sekä minimoida häiriöt ja korjaustarpeet.

Kansainvälinen Quality Innovation Award -kilpailu

Laatukeskus perusti Quality Innovation Awardin vuonna 2007, minkä jälkeen se on kasvanut vuotuiseksi kansainväliseksi kilpailuksi, jossa kilpailijoita palkitaan kahdeksassa kategoriassa. Vuonna 2018 Vaisalan viewLinc-olosuhdevalvontajärjestelmä voitti Liiketoimintainnovaatioiden kategorian kansainvälisen kilpailun suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2021 kansainvälinen palkintoseremonia järjestetään 15.4. Belgradissa Serbiassa.

Lisätietoja medialle

Miia Lahti, Viestintäpäällikkö, Teolliset mittaukset, Vaisala
+358 50 555 4420, [email protected]

Vaisala on maailman johtava sää-, ympäristö- ja teollisuusmittausten ratkaisuja tarjoava yritys. 80 vuoden kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittausratkaisuja ja -palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan mittausteknologiaa hyödynnetään myös avaruustutkimuksessa esimerkiksi Marsissa. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on yli 1 900 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi