Vaisala tuo markkinoille biokaasun jalostusprosessin tehokkuuden ja tuottavuuden optimointiin kehitetyn MGP262-mittausinstrumentin

Vaisala CARBOCAP® MGP262 Multigas Probe for Methane and Carbon Dioxide measures the methane concentration in offgas from biogas upgrading units.

26. tammikuuta 2021

Vaisala tuo markkinoille biokaasun jalostusprosessin tehokkuuden ja tuottavuuden optimointiin kehitetyn MGP262 mittausinstrumentin

Ympäristö- ja teollisuusmittausten markkinajohtaja Vaisala julkaisi uuden mittalaitteen biometaanin tuotantoprosessin poistokaasun metaani- ja hiilidioksidimittauksiin. Kestävä, luotettava ja kompakti Vaisala CARBOCAP® MGP262 -monikaasumittalaite tuottaa jatkuvaa mittaustietoa, jonka avulla biokaasun jalostusprosessia voidaan optimoida ja hallita paremman biometaanin saannon, prosessin tehokkuuden ja ympäristöhyötyjen saavuttamiseksi.

Uusi Vaisala MGP262 tarjoaa ainutlaatuisen ja tarkan ratkaisun biometaanin tuotantoprosessin poistokaasun metaani- ja hiilidioksidimittauksiin. Se on maailman ensimmäinen ja ainoa mittalaite, joka mittaa poistokaasuja optisesti suoraan prosessista Vaisalan patentoidun CARBOCAP®-teknologian avulla.

”Uusi Vaisala MGP262 tuottaa laadukasta tietoa, jonka avulla on mahdollista selvittää biokaasun jalostusprosessin poistokaasun kasvihuonekaasukoostumus. Saadun mittaustiedon avulla prosessia voidaan optimoida tehokkaammin, jolloin tuotot ovat suurempia ja päästöt pienempiä. Resurssien hyödyntämien on tuolloin tehokkaampaa”, Vaisalan tuotepäällikkö Antti Heikkilä sanoo.

Ilmakehään vapautunut metaani alentaa tuottoja

Kun biokaasua jalostetaan biometaaniksi, metaani erotetaan hiilidioksidista ja muista raakabiokaasussa olevista kaasuista. Jalostusprosessissa hiilidioksidi ohjautuu poistokaasuksi, mutta metaani jää pääkaasuvirtaan, ja sitä voidaan käyttää uusiutuvana polttoaineena. Pieni osa metaanista pääsee kuitenkin karkaamaan poistokaasuvirran mukana.

Heikkilä selittää: ”Metaanin ohjautuminen poistokaasuvirtaan on prosessi, jossa metaania ei saada talteen, vaan se pääsee ilmakehään. Koska metaani on haitallinen kasvihuonekaasu – noin 20 kertaa haitallisempi kuin hiilidioksidi – tämän karkaamisen minimointiin on suhtauduttava vakavasti. Jos metaanin karkaamista ei hallita, biometaanin käytön ympäristöhyödyt vähenevät ja tuotto pienenee. MGP262 tarjoaa mahdollisuuden hallita jalostusprosessia paremmin ja antaa asiakkaille mahdollisuuden keskittyä tuottamaan mahdollisimman laadukasta biometaania. Optimoitu ja tehokas biometaanin talteenottoprosessi mahdollistaa suuremmat tuotot ja tuo ympäristöhyötyjä.”

Kestävän kehityksen mukainen kattava mittausratkaisu biokaasualalle

Uusi MGP262 seuraa Vaisalan palkittua MGP261-monikaasumittalaitetta, joka tarjoaa jatkuvat metaanin, hiilidioksidin ja kosteuden mittaukset suoraan biokaasun prosessilinjalta. MGP262 valvoo jalostusprosessin loppupäätä. Yhdessä nämä mittalaitteet antavat tarkkoja ja luotettavia prosessinsisäisiä mittaustietoja, joiden perusteella biokaasun tuotantoa ja biometaanin jalostusta voidaan optimoida.

”Tehokkaassa biokaasun tuotannossa on otettava huomioon tietyt asiat. Ensinnäkin sähkön ja lämmön yhteistuotantomoottoria on suojattava liialta kosteudelta prosessin aikana, jotta vältetään moottorin rikkoutuminen ja käyttökatkot. Tässä uraauurtava MGP261-mittalaitteemme on omassa luokassaan”, Heikkilä toteaa. ”Toiseksi, on tärkeää hallita koko prosessia poistokaasuihin asti MGP262:n avulla, jotta vältetään hallitsemattomien metaanipäästöjen aiheuttamat tappiot ja haitalliset ympäristövaikutukset.”

MGP262 kestää kemikaaleja erittäin hyvin, ja sen metallikotelolla on IP66-luokitus. Mittalaite on myös Ex-sertifioitu vyöhykkeelle 0 putkien sisällä ja vyöhykkeelle 1 niiden ulkopuolella, joten se sopii ihanteellisesti räjähdysvaarallisiin ympäristöihin.

Automaattisen kalibrointitoiminnon, vähäisen huoltotarpeen ja alhaisten elinkaarikustannusten ansiosta MGP260-sarja tarjoaa parhaan mahdollisen tavan valvoa koko biokaasun tuotantoprosessia ja varmistaa sen tehokkuus.

MGP262 tulee saataville vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Miia Lahti, viestintäpäällikkö, Teollisten mittausten liiketoiminta-alue, Vaisala

Vaisala on maailman johtava sää-, ympäristö- ja teollisuusmittausten ratkaisuja tarjoava yritys. Yli 80 vuoden kokemukseensa tukeutuen Vaisala auttaa tekemään havaintoja paremman maailman rakentamiseksi myös avaruuden olosuhteet kestävällä teknologialla, jota on käytössä jopa Marsissa ja vieläkin kauempana. Olemme luotettava kumppani asiakkaille ympäri maailman. Tarjoamme kattavan valikoiman edistyksellisiä havainto- ja mittaustuotteita sekä ‑palveluita. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1 900 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsinki ‑arvopaperipörssissä. www.vaisala.fi
twitter.com/VaisalaGroup
linkedin.com/Vaisala