Vaisalan biokaasuinstrumentti voitti Suomen Laatuyhdistyksen innovaatiopalkinnon

Vaisala Methane, Carbon Dioxide and Humidity Multigas Probe MGP261

12.11.2020

Vaisalan uraauurtava biokaasun mittaamiseen kehitetty MGP261-monikaasuinstrumentti palkittiin tänään Suomen Laatuyhdistyksen innovaatiokilpailussa, jossa se kilpaili kiertotaloutta ja hiilineutraalisuutta edistävien keksintöjen kategoriassa. Voitettuaan sarjansa mittausinstrumentti etenee kansainväliseen finaaliin.

“Tämä on hieno tunnustus biokaasumittauksen mullistaneelle MGP261-tuotteellemme. Vaisalan CARBOCAP® MGP261 -monikaasuinstrumentti metaanin, hiilidioksin ja kosteuden mittaukseen lanseerattiin alkuvuodesta 2019, ja se toi välittömiä hyötyjä biokaasuteollisuudelle. Vaisala MGP261:n avulla jäte voidaan muuttaa arvokkaaksi omaisuudeksi: mitä paremmin tuotantoprosessia valvotaan ja optimoidaan reagoimalla kaasun koostumuksessa ja kosteudessa tapahtuviin muutoksiin, sitä tehokkaampi biokaasulaitos on. Tämä parantaa asiakkaiden tuottavuutta ja hyödyttää samalla myös planeettaamme”, sanoo Vaisalan projektipäällikkö Otto Tierto.

Kestävällä ratkaisulla kohti vihreämpää tulevaisuutta
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen ja jätteenhallintaan liittyviin kysymyksiin vastaaminen globaalin väestönkasvun aikana on haastavaa. Uusiutuva energia, erityisesti biokaasu, on keskeinen osa ratkaisua: Teolliset ja kunnalliset jätehuolto- ja jätevedenkäsittelylaitokset, kaatopaikat ja jopa maatilat voivat tuottaa sähköä ja lämpöä biojätteestä yhteistuotantomoottorin avulla. Jotta sähkön ja lämmön tuotanto olisi kannattavaa, täytyy biokaasun laatua parantaa. Tämä on ollut tähän saakka vaikeasti saavutettava tavoite.

Vaisala MGP261 on maailman ensimmäinen kolmea kaasua suoraan biokaasusta mittaava instrumentti. Se toimii biokaasulinjassa ja on Ex-sertifioitu vyöhykkeelle 0 putkiston sisällä.

“Meidän on tehtävä kaikkemme, jotta ilmastonmuutosta voitaisiin hillitä. On siirryttävä kiertotalouteen ja muutettava jäte energiaksi,” sanoo Vaisalan Teollisten mittausten strategiasta ja liiketoiminnan kehityksestä vastaava Jutta Hakkarainen. “Resurssitehokkaassa liiketoiminnassa raaka-aineita käytetään taloudellisella ja kestävällä tavalla, sen sijaan että ne niistä tulee jätettä. Vaisalan MGP261-monikaasuinstrumentin avulla biokaasun tuotantoprosessia voidaan tehostaa ja parantaa kaasun laatua.”

Quality Innovation Award
Laatukeskus perusti Quality Innovation Award -keksintökilpailun vuonna 2007. Se on kasvanut vuosittaiseksi kansainväliseksi kilpailuksi, jossa on kahdeksan kategoriaa. Vaisalan viewLinc-olosuhdevalvontajärjestelmä voitti kilpailun kansainvälisen finaalin vuonna 2018 suuryritysten Business Innovation -kategoriassa. Vuoden 2021 kansainvälinen palkintoseremonia pidetään helmikuussa Belgradissa, Serbiassa.

Lisätietoja lehdistölle

Miia Lahti, viestintäpäällikkö, Teolliset mittaukset, Vaisala

Vaisala on maailman johtava sää-, ympäristö- ja teollisuusmittausten ratkaisuja tarjoava yritys. 80 vuoden kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittausratkaisuja ja -palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan mittausteknologiaa hyödynnetään myös avaruustutkimuksessa esimerkiksi Marsissa. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on yli 1 900 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaSuomi
vaisala.fi