Vaisala esittelee uraauurtavan menetelmän muuntajan ilmavuotojen havaitsemiseksi

Transformer substation at night

22. syyskuuta 2020

Muuntajan eristeöljyyn liuenneiden kaasujen kokonaispaineen mittaukseen perustuva uusi menetelmä auttaa asiakkaita havaitsemaan ja korjaamaan ilmavuodot varhaisessa vaiheessa, ja mahdollistaa siten merkittäviä kustannussäästöjä.

Maailman johtava sään, ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut Vaisala tuo markkinoille ainutlaatuisen tarkan ja luotettavan menetelmän muuntajaan vuotaneen ilman havaitsemiseksi. Ongelma koskee sellaisia suljettuja muuntajia, joiden paisuntasäiliön öljy on erotettu ulkoilmasta erillisellä kalvo- tai pussirakenteella. Tämäntyyppisten muuntajien määrän kasvaessa sisään vuotavasta ilmasta on tullut merkittävä ongelma, koska happi nopeuttaa muuntajan eristeessä käytettävän paperin ikääntymistä.

Kaasun kokonaispaineen mittaaminen on edistysaskel verrattuna markkinoilla oleviin perinteisiin ilmavuotojen mittausmenetelmiin. Happianturi ei havaitse ilmavuotoja, jos muuntajassa tapahtuu happea kuluttava reaktio. Vaikka kaikki happi olisi kulutettu, uusi menetelmä mitata kaasun kokonaispaineen arvoa antaa luotettavan tiedon vuodosta. Muuntajassa typpiarvo on hallitseva, ja se kasvaa ajan kuluessa, sillä typpeä ei muodostu eikä kulu. Typpivaippaisissa muuntajissa kaasun kokonaispaineen mittauksella voidaan myös havaita, onko typen syöttö riittävä, tai onko kaasupullo tyhjä, mitä ei voida havaita pelkällä hapen mittaamisella.

“Etsimme jatkuvasti uusia ratkaisuja auttaaksemme asiakkaitamme optimoimaan mittaustarpeensa. Kaasun kokonaispaineen mittaukseen perustuva menetelmä on kokonaan uusi, tarkka ja kestävä ratkaisu muuntaja-asiakkaittemme ongelmaan”, sanoo Vaisalan tuotepäällikkö Teemu Hanninen.

Toimitetaan ohjelmistopäivityksenä

Uusi mittausratkaisu toimitetaan nykyisille Optimus™ OPT100 DGA -asiakkaille ohjelmistopäivityksenä. Uusiin OPT100-monikaasuanalysaattoreihin ohjelmisto asennetaan jo tehtaalla. Vaisalan OptimusTM OPT100 DGA on maailman ensimmäinen huoltovapaa muuntajaan liuenneiden kaasujen analysaattori.

“Uusi ohjelmistopäivitys antaa OPT100-asiakkaillemme entistä kattavamman mittausratkaisun muuntajan kunnonvalvontaan. Tällaista markkinoilla ei ole aiemmin nähty. Uusien ratkaisujen kehittäminen ja asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen on olennainen osa Vaisalan toimintakulttuuria”, jatkaa Teemu Hanninen.

Osallistu englanninkieliseen webinaariimme 23. syyskuuta, jossa asiantuntijamme Senja Leivo kertoo lisää siitä, miten kokonaiskaasunpaineen mittausta voidaan hyödyntää muuntajan kunnonvalvonnassa.

Lisätietoja medialle:
Miia Lahti, viestintäpäällikkö, Teollisten mittausten liiketoiminta-alue, Vaisala
+358 50 555 4420, [email protected]

Vaisala on maailman johtava sää-, ympäristö- ja teollisuusmittausten ratkaisuja tarjoava yritys. 80 vuoden kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittausratkaisuja ja -palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan mittausteknologiaa hyödynnetään myös avaruustutkimuksessa esimerkiksi Marsissa. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1 800 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaGroup, linkedin.com/Vaisala