Vaisala vahvistaa digitaalista liiketoimintaansa ostamalla Forecalta ammattikäyttäjien yrityssääpalvelut

Digital offering

13.8.2019

Vaisala, maailman johtava sään, ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys, ostaa ammattikäyttäjien yrityspalvelut sääpalveluyritys Forecalta. Siirtyvä liiketoiminta palvelee sääkriittisiä prosesseja liikenne-, energia- ja teollisuustoimialoilla. Kaupan arvioidaan toteutuvan 1.10.2019. Foreca Oy keskittyy jatkossa tarjoamaan sääpalveluita ja tarkkoja sääennusteita kuluttajille, mediataloille ja digitaalisen median kanaviin.

“Forecan yrityssääpalvelutiimi tuo Vaisalalle uutta osaamista data-analytiikassa sekä sään liiketoimintavaikutusten ennustamisessa ja mallintamisessa. Kaupan tavoitteena on kehittää vieläkin tehokkaampia järjestelmiä päätöksenteon tueksi niille asiakkaille, joiden toimintoihin säällä on keskeinen vaikutus”, kertoo Jarkko Sairanen, Vaisalan Sää- ja ympäristöliiketoiminta-alueen johtaja. ”Tuomme uusia palveluita erityisesti maaliikennetarjoomaamme ja lentokenttien kiitotieratkaisuihin sekä meriliikenne- ja energia-asiakkaillemme. Näemme merkittäviä mahdollisuuksia esimerkiksi koko tieverkon saumattomasti kattavassa nykytilan ja ennustetun kelitiedon tuottamisessa viranomaisille, kunnossapitäjille, ajoneuvojen kuljettajille sekä tulevaisuudessa myös itseohjautuville ajoneuvoille.”

Vaisala Digitalin lanseeraus

Siirtyvästä liiketoiminnasta tulee osa Vaisalan Sää- ja ympäristöliiketoiminta-aluetta ja sen Digitaaliset ratkaisut -liiketoimintayksikköä. Yksikön uudeksi nimeksi tulee samalla Vaisala Digital. Forecan yrityssääpalvelut vahvistavat merkittävästi Vaisala Digitalin tarjoomaa ja sen kehittämistä asiakkaille, joiden liiketoiminta on vahvasti säästä riippuvaa, tuomalla tiimiin uutta osaamista sekä alan johtavan teknologia-alustan ennustamiseen, mallintamiseen ja sään vaikutusten analysointiin. Markus Melinin johtaman Vaisala Digitalin Suomen toiminnot muuttavat Espoon Keilalahteen. Muutolla tavoitellaan synergioita ohjelmistoekosysteemin kanssa.

“Monet kelitietoihin keskittyvät sidosryhmät arvostavat Forecan yrityssääpalvelut-tiimin osaamista. Uskomme, että yhdistämällä tämän osaamisen ja Vaisala Digitalin on mahdollista luoda jotain täysin uutta”, kertoo Atso Rönnblad, Foreca Oy:n toimitusjohtaja. ”Foreca jatkaa kasvua ja innovointia keskittyen tarjoamaan käyttäjäystävällisiä sääpalveluita ja tarkkoja sääennusteita kuluttajille, mediataloille ja digitaalisen median kanaviin, kuten verkkosivustoille, mobiilisovelluksiin ja näyttöihin.”

Lisätietoja lehdistölle
Vaisala Media Desk

Vaisala on maailman johtava sään, ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1 850 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaSuomi