Vaisala laajentaa säätutkatarjoomaansa X-kaistan tutkilla

X-band Weather Radar

5.6.2019

Vaisala laajentaa säätutkatarjoomaansa X-kaistan tutkilla

Vaisala, maailman johtava sään, ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys, julkaisi tänään kehittävänsä edistynyttä X-kaistan säätutkaa. Pienen kokonsa ja edullisemman hintansa ansiosta uusi tutka on ihanteellinen laite edistämään säähavaintokyvykkyyttä tietyllä alueella. Vaikeassa maastossa se täydentää tutkaverkon katvealueita ja parantaa lumen, sateen ja muiden säätapahtumien havainnoinnin luotettavuutta. Lisäämällä X-kaistan tutkan jo olemassa olevaan verkostoon myös sademäärää voi mitata tarkemmin, mikä tarjoaa tarkempaa dataa esimerkiksi tulvavaroituksia varten tai vesivoimalaitosten käyttöön. Lentokenttäympäristössä tutka havaitsee tuuliväänteen, lentokoneiden jättöpyörteet, konvektiivisen sään ja jopa muuttolinnut.

Uusi X-kaistan säätutka tarjoaa erittäin tarkkoja mittauksia rajatulta alueelta, minkä ansiosta sillä voidaan täyttää aukko kansallisessa tutkaverkossa tai välittää tarkkaa informaatiota lentokentille. Vuoristoisten alueiden ankara sää sekä harvan säätutkaverkon aukot saadaan nyt myös katettua lisäämällä mukaan X-kaistan tutkat. Lentokenttien turvallisuus ja tehokkuus parantuvat, kun riskialttiita olosuhteita voidaan havainnoida tarkasti ja tuottaa niistä lähituntien ennusteita.

”X-kaistan tutka lisää säähavaintovälineistön luotettavuutta ja tarkkuutta”, kertoo Pekka Utela, Vaisalan säätutkista vastaava johtaja. ”Uusi pienempi tutka tekee asennuspaikan valinnan helpommaksi, minkä lisäksi se tuottaa huippulaadukkaita säähavaintoja jatkuvan ja automaattisen kalibroinnin ansiosta. X-kaistan tutka vastaa moniin haasteisiin, joita päättäjät kohtaavat ankarien sääolosuhteiden aikana.”

X-kaistan tutka kerää tietoa, joka parantaa ajantasaista tilannekuvaa huomattavasti. Kun uusi tutka integroidaan muihin mittausjärjestelmiin, kuten Vaisalan C-kaistan säätutkaan tai lidar-laitteisiin, käyttäjät saavat kattavinta ja ajantasaisinta saatavilla olevaa dataa. Lentokentillä tarkat havainnot tuuliväänteestä yhdessä lidarien kanssa auttavat optimoimaan lentokoneiden nousujen ja laskujen rytmitystä sekä parantamaan lentoliikenteen turvallisuutta.

Uusi X-kaistan säätutka tuo asiakkaalle merkittäviä hyötyjä:

• Kustannustehokkuus: Vähemmän huoltoa, harvemmat käynnit paikan päällä, kestävä puolijohdelähetin ja etäkäyttö, X-kaistan tutkan helppo asennus ja kalibrointi takaavat matalat kustannukset tutkan koko käyttöajalta.
  • Laadukas data: Suurempi mittausherkkyys, parempi luotettavuus ja jatkuva kalibrointi tuottavat tarkkaa ja johdonmukaista dataa.
  • Erinomainen suorituskyky: X-kaistan säätutka on suunniteltu vaihteleviin sääolosuhteisiin tuottamaan tarkkaa, tasaista ja korkearesoluutioista mittausdataa lyhyen kantaman meteorologisiin havaintoihin.
  • Helppo asennus ja integraatio: Helppo ”plug and play” -asennus ja saumaton integraatio mahdollistavat X-kaistan säätutkan toimimisen yhdessä jo olemassa olevien säätutkajärjestelmien sekä lidarien kanssa. Laitteet voidaan yhdistää helposti Vaisalan IRIS-säätutkaohjelmiston avulla.

”Uuden tutkan ainutlaatuinen havaintoherkkyys tuottaa dataa, joka täydentää muita ilmatieteen laitosten, lentokenttien ja merenkulkuorganisaatioiden järjestelmiä. Nämä tahot havainnoivat olosuhteita elämän ja omaisuuden turvaamiseksi”, Utela kuvaa.

Vaisala on johtava säätutkateknologian tuottaja, jolla on 15 vuoden kokemus alansa johtavien kaksoispolarisaatio-C-kaistan säätutkien saralta sekä yli 30 vuoden kokemus signaalinkäsittelystä ja satojen maailmanlaajuisten säätutkajärjestelmien ohjelmistoratkaisuista.

Lisätietoja X-kaistan säätutkasta ja säätutkatarjoomastamme: vaisala.com/weather-radars
(englanniksi)

Lisätietoja lehdistölle:
Vaisala Media Desk

Vaisala on maailman johtava sään, ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1 850 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaSuomi