Vaisala vahvistaa kattavaa tuotetarjoomaansa tuulen mittauksessa

Windcube
26. Huhti 2019

Leosphere-yrityskauppa vahvistaa Vaisalan kaukohavainnointiportfoliota, jota se tarjoaa maailman johtaville tuulivoimakehittäjille ja -operaattoreille.

Vaisala, maailman johtava sään, ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys, liitti tänään Leospheren lidar-teknologian (light detection and ranging) tuoteportfolioonsa Pohjois-Amerikan markkinoilla. Tämä alansa johtava teknologia kasvattaa Vaisalan laajaa sään ja ympäristön mittausratkaisujen tarjoomaa. Leosphere-yrityskaupan myötä Vaisala tarjoaa nyt lidar-järjestelmien myynti- ja tukipalveluita Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa.

”Amerikan tuulivoimayhdistyksen mukaan vuonna 2018 Yhdysvalloissa oli rakenteilla enemmän tuulipuistoja kuin koskaan. Vaisala voi nyt tarjota tälle kasvavalle alalle kattavimman valikoiman ympäristöhavainnointilaitteita”, kertoo Matt Jones, Vaisalan Sää- ja ympäristöliiketoiminta-alueen johtaja, Americas-alue. ”Rakennettavat turbiinit ovat yhä korkeammalla, ja innovatiiviset kaukohavainnointilaitteemme tarjoavat luotettavaa dataa suunnittelun ja tuotannon tarpeisiin, millä voi olla huomattavia vaikutuksia projektin tulevien vuosien kannattavuuteen.”

Lidar on kaukohavainnointimenetelmä, joka hyödyntää pulssilaseria mitatakseen modernien tuuliturbiinien edellyttämissä korkeuksissa. Se on avainominaisuus Windcube-laitteissa, joita Vaisala nyt tarjoaa. Leospheren lidar-laitteet tarjoavat laajan kattauksen ratkaisuja tuulen nopeuden ja suunnan seuraamiseksi, mitä tarvitaan uusien tuulipuistojen suunnitteluun ja rakentamiseen. Tällä hetkellä yli 1 400 Leospheren lidar-laitetta on asennettu ympäri maailmaa.

Leospheren Windcube-laitteet määrittelevät uudelleen lidarien käytön uusiutuvan energian alalla, ja ne ovat huomaamattomia ja helposti liikuteltavia. Windcube-laitteet pystyvät myös mittaamaan korkeammalta keräten huippuluokan dataa tuulen ennustamiseen. Windcube auttaa asiakkaita tehostamaan tuulivoiman tuotantoa pitkällä aikavälillä, sillä se mahdollistaa mittaukset roottorin koko pyörähdykseltä.

Vaisala tarjoaa neljää eri Windcube Lidar -järjestelmää:
•    Windcube Vertical Profiler: kannettava lidar-tuote, joka tarjoaa tarkkoja tuulimittauksia 200 metrin korkeuteen asti ja joka on kansainvälisten standardien ja säännösten mukainen niin maalla kuin merelläkin.
•    Windcube Scanning Wind Doppler Lidar: tuulimittauksia 10 kilometrin korkeuteen asti erilaisilla luotausmalleilla. Sopii tuulivoimateollisuuteen, meteorologiaan, äärisään tutkimukseen, pyörteiden mittaamiseen sekä reaaliaikaisiin tuuliväännehavaintoihin lentokentillä.
•    Wind Iris: asennetaan turbiinin runkoon, mistä järjestelmä kerää dataa tuulivoimatestien tekemiseksi  ja tuuliturbiinin suorituskyvyn optimoimiseksi.
•    Wind Iris TC (Turbine Control): Liitetään tuuliturbiineihin ajantasaisten tuulihahmotelmien luomiseksi, minkä ansiosta turbiinivalmistajat voivat parantaa tuuliturbiinin muotoilua ja tuulivoiman tuotannon tehokkuutta niin maalla kuin merellä.

”Yhdysvaltain ilmailuhallinto (FAA), suurin osa Yhdysvaltojen lentokentistä sekä Yhdysvaltain kansallinen ilmakehä- ja merentutkimushallinto (NOAA) luottavat Vaisalaan, joka on maailmanlaajuisesti johtava yritys niin teiden, lentokenttien ja ympäristön kuin teollisuuden  mittauksissa”, sanoo Jones. ”Leosphere-yritysosto lisää Vaisalan kykyä tarjota kaukohavainnointiteknologiaa tuulipuistohankkeille, jotka ovat riippuvaisia sijoituspääomasta ja jotka voivat tämän teknologian avulla varmistaa laadukkaat sijoitukset.”

Lisätietoja lehdistölle:
Vaisala Media Desk
Puh. 020 619 8800, [email protected]

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1850 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaSuomi

Vuonna 2004 perustettu Leosphere on maailman johtava maahan ja turbiinin runkoon asennettavien lidar-laitteiden (light detection and ranging) valmistaja. Yritys suunnittelee, kehittää, valmistaa, myy ja huoltaa tuulienergia-, ilmailu-, meteorologia- ja ilmanlaatusovelluksissa käytettäviä kaukohavainnointilaitteita, jotka mittaavat tuulen nopeutta ja suuntaa. Leosphere on ollut Vaisalan omistama lokakuusta 2018 alkaen. vaisala.com/leosphere