Vuonna 2018 Yhdysvalloissa salamoi 11 prosenttia vähemmän kuin keskimäärin

Vaisala lightning report 2018

8.1.2019

Vuonna 2018 Yhdysvalloissa salamoi 11 prosenttia vähemmän kuin keskimäärin

Vaisalan salamadata vuodelta 2018 julkaistiin vuotuisessa American Meteorological Society (AMS) -konferenssissa Yhdysvalloissa. Data kertoo, että Floridassa nähtiin eniten salamaniskuja neliömailin alueella ja että Teksasissa puolestaan esiintyi eniten salamaniskuja kokonaisuudessaan.

Vaisala, maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys, julkaisi tänään vuotuisen salamaraporttinsa vuodelle 2018. Raportti osoittaa, että Yhdysvalloissa nähtiin vuonna 2018 lähes kaksi miljoona salamaa vähemmän kuin viimeisten 10 vuoden aikana keskimäärin. Vaisala keräsi datan National Lightning Detection Network (NLDN) -järjestelmästään analysoidakseen, millainen salamavuosi 2018 oli. Viime vuonna Yhdysvalloissa nähtiin 17 804 321 negatiivista maasalamaa, jotka ovat maasalamoiden yleisin tyyppi. Tulos on kolmanneksi matalin viimeisten 10 vuoden ajalta. Salamoiden määrä on vähentynyt Yhdysvalloissa 1,9 miljoonalla salamalla vuosien 2009–2018 keskiarvosta eli 19 728 634 salamaniskusta vuosittain.

Raportin löydökset julkistettiin Phoenixissa järjestettävässä vuotuisessa AMS-konferenssissa tällä viikolla.

”Todennäköinen syy salamaniskujen määrän laskulle on, että isoja myrskyjä oli vähemmän”, kertoo Ryan Said, joka työskentelee salamatutkijana Vaisalassa. ”Tarkemmin sanottuna keväällä ja kesällä 2018 oli vähemmän päiviä, jolloin Yhdysvaltojen suurten tasankojen ja keskilännen yläosissa kohtaavien ilmamassojen erot olisivat olleet suuria. Nämä erot vaikuttavat äärisääoloihin.”

Vaisalan National Lightning Detection Network -järjestelmä havaitsee yksityiskohtaisesti sekä maasalamat että pilvisalamat. Yritys julkisti äskettäin myös innovaation, jonka avulla voidaan havaita pitkäkestoisia salamoita. Ne kestävät pidempään kuin tavalliset maasalamat ja ovat tästä syystä vahingollisin salamatyyppi. Innovaatiolle on haettu patenttia. Siinä yhdistetään NLDN-teknologiaa sekä dataa, jota Yhdysvaltain kansallisen valtameren ja ilmakehän tutkimuslaitoksen NOAA:n geostationaarinen salamakartoittaja on kerännyt GOES-16-satelliitin avulla.

Vuoden 2018 salamaraportissa nostettiin esille myös seuraavia ilmiöitä:

• Floridassa esiintyi eniten negatiivisia maasalamoita neliömailin alueella, keskimäärin 24. Viiden kärjessä olivat myös Louisiana, Arkansas, Mississippi ja Oklahoma.
  • Teksasissa nähtiin eniten salamaniskuja: yhteensä 2 483 805 negatiivista maasalamaa. Florida sijoittui toiseksi lukumäärällä 1 385 710. Oklahoman, Kansasin ja Nebraskan maasalamamäärät jäivät puolestaan alle miljoonan vuonna 2018.
  • Piirikunnittain raportoitu salamadata osoittaa, että Harrisonin piirikunnassa Mississippin osavaltiossa on esiintynyt keskimäärin eniten salamoita 10 vuoden aikana. Kuitenkin vuonna 2018 Florida johti tätä tilastoa: peräti 14 niistä 15 piirikunnasta, joissa salamoi eniten, sijaitsee Floridassa.

Tarkka salamadata ja informaation saatavuus nousevat tärkeään asemaan. NOAA:n mukaan salamaniskut ovat aiheuttaneet Yhdysvalloissa viimeisten 20 vuoden aikana keskimäärin 51 kuolemaa ja useita satoja loukkaantumisia vuosittain. Ainoastaan tulvat ovat Yhdysvalloissa vaarallisempia sääilmiöitä kuin salamat.

”Huomasimme, että osalla alueista esiintyi tavallista vähemmän salamoita: esimerkiksi Teksasissa määrä laski miltei miljoonalla vuoteen 2017 verrattuna”, kertoo Said. ”Lisäksi sää oli viime keväänä melko viileä Teksasissa, Kansasissa, Oklahomassa ja Missourissa, mikä vähensi salamointia. Samanaikaisesti Pohjois-Dakotassa, Etelä-Dakotassa ja Minnesotassa esiintyi suurempia myrskyjä, minkä seurauksena näillä alueilla salamoi enemmän kuin 10 vuoden aikana keskimäärin.”

Vaisalan verkkosivuilta voit lukea lisää NLDN-järjestelmästä tai ladata raportin.

Lisätietoja medialle:
Vaisala Media Desk
Puh. 020 619 8800, [email protected]

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1600 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaSuomi