Vaisalan täysin uudentyyppiset automaattiset luotausjärjestelmät Australian ilmatieteen laitokselle

31.1.2019

Vaisala, maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys, on allekirjoittanut Australian ilmatieteen laitoksen kanssa sopimuksen 13 automaattisen Vaisala AUTOSONDE® AS41 -luotausjärjestelmän tilauksesta. Tämä on maailman suurin kertatilaus laatuaan. Ensimmäisten järjestelmien asennus on suunnitteilla maaliskuulle 2019.

Automaattisten luotausjärjestelmien ja asennustyön lisäksi sopimus sisältää Vaisalan radioluotaimia (RS41) ja muita kuluvia osia sekä option tilata lisäjärjestelmiä. Ensimmäisten järjestelmien toimitusten arvioidaan toteutuvan seuraavan kolmen vuoden aikana.

Vaisala on johtava automaattisia yläilmakehän luotauksia tarjoava yritys: viimeisten 25 vuoden aikana Vaisala on toimittanut yli 80 luotausjärjestelmää, joilla on tehty runsaat puoli miljoonaa luotausta. Täysin uusi synoptisia ja adaptiivisia yläilmakehän havaintoja tekevä Vaisala AUTOSONDE® AS41 -luotausjärjestelmä vahvistaa Vaisalan asemaa globaalina johtajana yläilmakehän luotaustuotteissa.

Neljä tärkeintä kriteeriä tarkkojen sääennusteiden pohjana olevalle havaintodatalle ovat laatu, luotettavuus, tarkkuus ja saatavuus. Tarkemmilla sääennusteilla on kauaskantoisia etuja niin yhteiskunnalle kuin taloudellekin. Laadukkaat ilmakehähavainnot tuottavat dataa, jota tarvitaan tarkkojen ennusteiden laatimiseksi, mikä puolestaan auttaa ennakoimaan ja valmistautumaan sään mahdollisiin vaikutuksiin. Automaattiset luotausasemat ovat tärkeä työkalu, sillä ne parantavat meteorologisen datan saatavuutta. Vaisalan automaattisen luotausjärjestelmän ansiosta ilmatieteen laitokset kautta maailman voivat laajentaa yläilmakehän mittausverkostoaan maantieteellisesti kaukaisille ja vaikeapääsyisille alueille ja siten mitata yläilmakehää entistä kattavammin. Vaisalan automaattiset luotausjärjestelmät tarjoavat ilmatieteen ja hydrologian laitoksille myös mahdollisuuden vapauttaa resursseja turvallisuuskriittisten sääennusteiden laatimiseen.

”Australian ilmatieteen laitos on käyttänyt Vaisalan automaattisia luotausjärjestelmiä jo 22 vuoden ajan. Vaisalan luotausjärjestelmät ovat mielestämme korkealaatuisia, luotettavia ja helppoja yhdistää havaintoverkostoomme. Järjestelmän avulla luotaukset voidaan automatisoida täysin, mikä laskee käyttökustannuksia ja mahdollistaa joustavan etäkäytön. Lisäksi se on helppo asentaa. Uusi Vaisala AUTOSONDE® AS41 -luotausjärjestelmä mahdollistaa 60 yläilmakehän luotauksen tekemisen automaattisesti vain puolen päivän työpanoksella. Vaisala tarjoaa meille palvelun, joka on räätälöity meidän tarpeisiimme, tukee toimintaamme luotettavasti ja siten tehostaa päivittäistä toimintaamme”, sanoo Bryan Hodge, General Manager, Observing Systems and Operations, Australian ilmatieteen laitos.

”Olemme tyytyväisiä, että Australian ilmatieteen laitos on päättänyt laajentaa automaattista luotausverkostoaan edelleen kanssamme. Vaisalan toiminta perustuu tiiviille yhteistyölle asiakkaiden kanssa tuotteiden ja palveluiden kehittämiseksi. Ymmärrämme asiakkaiden tarpeiden olevan erilaisia, joten ratkaisumme ovat erilaisia. Tarjoamme räätälöityjä palvelukokonaisuuksia perustuen ennalta määriteltyyn palveluaktiviteettivalikoimaan. Järjestelmä tarjoaa käyttäjille turvallisen työympäristön, tekee radioluotainten lataamisesta helppoa ja nopeaa sekä mahdollistaa luotausaseman etähallinnoinnin”, kertoo Aki Lilja, luotaustuotealueen johtaja, Vaisala.

Lisätietoja lehdistölle
Vaisala Media Desk
Puh. 020 619 8800, [email protected]

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1850 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaSuomi