Vaisala lanseeraa uraauurtavan ratkaisun biokaasun mittaamiseen

Vaisalan mittalaitteet Biokaasulaitoksille

29.1.2019

Vaisala lanseeraa uraauurtavan ratkaisun biokaasun mittaamiseen

Vaisala, maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys, tuo ensimmäisenä maailmassa markkinoille biokaasun metaani-, hiilidioksidi- ja kosteuspitoisuutta mittaavan laitteen, Vaisala MGP261:n. Laite on on Ex-sertifioitu myös vyöhykkeelle 0, minkä ansiosta pienikokoisen mittalaitteen voi asentaa suoraan tuotantolinjaan.

Tuotejulkistus merkitsee Vaisalalle uutta markkinavaltausta, sillä se laajentaa yrityksen osaamista myös biokaasumittauksiin. Ainutlaatuinen Vaisala MGP261 monikaasumittalaite antaa ajantasaista tietoa biokaasun metaani-, hiilidioksidi- ja kosteuspitoisuudesta suoraan prosessiputkistosta. Se on ihanteellinen ratkaisu biokaasun tuotantoprosesseihin, jotka keskittyvät maataloudessa, teollisuudessa ja kunnissa syntyvän jätteen mädätykseen ja kaatopaikkakaasun hyödyntämiseen.

Uusi MGP261 pohjautuu Vaisalan patentoidulle CARBOCAP®-teknologialle, joka on jo 20 vuoden ajan pitänyt yllä Vaisalan menestystä kaasumittausten saralla.

Arvoa jätteestä
Vaisala MGP261 mittaa biokaasun koostumusta ilman näytteiden ottoa tai käsittelyä. Kompakti ja luotettava MGP261 mittaa metaania tarkasti ja vakaasti, minkä ansiosta tuotantolaitokset saavat kattavan näkymän prosessinhallintaansa ja voivat siten optimoida sähkön ja lämmön yhteistuotantomoottorien (CHP) suorituskykyä. Mittalaite mahdollistaa myös biokaasun kosteuden mittaamisen. Liian suuri kosteuspitoisuus kuluttaa CHP-moottoreita ja prosessikomponentteja.

”Laajentuminen biokaasumittauksiin on Vaisalalle looginen askel, sillä teemme töitä paremman maailman puolesta. Globaali väestönkasvu, siihen liittyvät jätteenkäsittelyn haasteet sekä tarve vähentää kasvihuonepäästöjä muodostavat yhdessä kestämättömän tilanteen. Biokaasuteollisuus on olennaisessa asemassa haasteiden selvittämiseksi, mutta kun tarkastellaan tuottavuutta, alalla on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia. Uusi MGP261 auttaa biokaasuteollisuutta saamaan jätteestä mahdollisimman paljon arvoa irti”, sanoo Sampsa Lahtinen, Vaisalan Teollisten mittausten liiketoiminta-alueen johtaja.

”Luotettavat ja tarkat mittaukset suoraan tuotantoputkesta mahdollistavat tuotantoprosessin optimoinnin vähentämällä tuotantokustannuksia ja nostamalla biokaasulaitoksen tehokkuutta. Biokaasun tuotanto on orgaaninen prosessi, johon vaikuttavat monet muuttujat. Mitä paremmin koko prosessia voidaan tarkkailla ja reagoida muutoksiin kaasun koostumuksessa ja kosteudessa, sitä tehokkaampi tuotantolaitoksesta tulee”, lisää tuotepäällikkö Antti Heikkilä Vaisalan Teollisten mittausten liiketoiminta-alueelta.

Helppo käyttää ja asentaa
Vasta julkistettu MGP261 on helppokäyttöinen ja se voidaan asentaa kaikkiin olemassa oleviin järjestelmiin. Kun laite asennetaan suoraan prosessiputkeen, olosuhteita on mahdollista mitata ilman näytteenottolinjaa, pumppuja tai kosteusloukkuja. Laite on Ex-sertifioitu vyöhykkeelle 0 putkiston sisässä ja vyöhykkeelle 1 putkiston ulkopuolella, minkä ansiosta se voidaan asentaa räjähdysherkkiin ympäristöihin.

Laite kestää hyvin kemikaaleja, ja sen vankka metallirakenne on IP66-sertifioitu. Laitteen automaattinen kalibrointitoiminto vähentää kallista kalibrointityötä merkittävästi eikä kalibrointikaasuja tarvita rutiinitoiminnassa. MGP261 voidaan integroida tuotantolaitoksen prosessinhallintajärjestelmään joko analogisesti tai digitaalisesti.

Tuote tulee saataville vuoden 2019 toisen neljänneksen aikana.

Lue lisää tuotteesta ja sen teknisistä ominaisuuksista: www.vaisala.fi/MGP261

Tule mukaan webinaariimme 27.2.2019 kello 16-17! Webinaarissa pääset tutustumaan lähemmin biokaasuprosessin jatkuvaan metaani- ja kosteusmittaukseen sekä siihen, miten biokaasulaitoksen tuottoa ja tehokkuutta voidaan parantaa. www.vaisala.fi/biokaasu

Lisätietoja lehdistölle:

Vaisala Media Desk
[email protected]

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1600 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaSuomi

Multigas probe MGP261