Vaisalan viewLinc-olosuhdevalvontajärjestelmä voitti Laatukeskuksen palkinnon

Vaisala viewLinc team wins Business Innovation category in Quality Innovation Award 2018 by Laatukeskus Excellence Finland

4.12.2018

Vaisalan viewLinc-olosuhdevalvontajärjestelmä voitti Laatukeskuksen palkinnon

Vaisalan, maailman johtavan ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoavan yrityksen, viewLinc-olosuhdevalvontajärjestelmälle on myönnetty valtakunnallinen Quality Innovation Award -palkinto. Quality Innovation Award on vuotuinen, kansainvälinen innovaatio- ja ideakilpailu, joka koostuu kahdeksasta eri sarjasta. Vaisala voitti palkinnon suurten yritysten liiketoimintainnovaatiosarjassa, ja palkinnon myöntää Laatukeskus. Jokaisen sarjan valtakunnalliset voittajat jatkavat kansainväliseen kilpailuun.

Vaisalan viewLinc-olosuhdevalvontajärjestelmän toimitukset aloitettiin huhtikuussa 2018, ja se on erinomainen esimerkki Vaisalan asiakaslähtöisestä ajattelusta, sillä järjestelmää innovoitiin yhdessä asiakkaiden kanssa koko tuotekehityksen ajan. Tällä tavoin varmistettiin, että tuote vastaa asiakastarpeita ja että tärkeitä tuotteita, kuten lääkkeitä ja rokotteita, säilytetään juuri oikeanlaisissa olosuhteissa. Vaisalan vuosikymmenten kokemukseen pohjautuva teknologia yhdistää alansa parhaat anturit, langattoman teknologian ja dataloggerit, jotka valvovat erilaisia parametrejä kuten lämpötilaa, suhteellista kosteutta ja kastepistettä. Ne myös ilmoittavat käyttäjälle, mikäli valvotut parametrit poikkeavat sallituista arvoista. Dataloggerit lähettävät mittaukset tukiasemille. Niistä rakentuu helppokäyttöinen, huippuluotettava, langaton ja selainpohjainen olosuhdevalvontajärjestelmä, joka tarjoaa aukotonta ja helposti auditoitavaa dataa.

"Laatukeskuksen Quality Innovation Award -palkinnon voittaminen on kunnianosoitus asiakaslähtöiselle toiminnallemme. Me Vaisalassa olemme vilpittömän kiinnostuneita asiakkaidemme prosesseista", sanoo Vaisalan teollisten mittausten tuotekehityksestä vastaava johtaja Liisa Åström. "viewLinciä kehitettiin yhdessä yli 40 yrityksen kanssa, minkä ansiosta kykenimme syventämään ymmärrystä asiakkaidemme tarpeista. Lopputulos on ylittänyt asiakkaidemme odotukset, sillä viewLinc-systeemissä laajan järjestelmän monimutkaisuus kätkeytyy interaktiivisen ja informatiivisen käyttöliittymän taakse", hän jatkaa.

Vaisalan viewLincin poikkeuksellinen suorituskyky perustuu luotettavalle ja langattomalle Vaisalan VaiNet-teknologialle. Sen signaali on erityisen voimakas alle GHz:n jäävän taajuuden ansiosta, sillä matalammat taajuudet eivät ole yhtä alttiita häiriöille kuin helposti ruuhkautuvat, korkeat taajuudet. 900 MHz:n taajuudella toimiva VaiNet yltää peräti yli 100 metrin etäisyydelle tavallisissa sisäolosuhteissa - myös varastotiloissa, joissa betoniseinät ja metalliholvit voivat koitua häiriöksi korkeammille taajuuksille.

"Aloitettuamme toimitukset olemme saaneet ainoastaan hyvää palautetta asiakkailta. Joustavuutensa ja laadukkaan langattoman teknologiansa ansiosta viewLinc-olosuhdevalvontajärjestelmä on helposti laajennettavissa, sillä dataloggereita on helppo asentaa lisää. Vaikka järjestelmä suunniteltiinkin lääketieteelliselle ja muille tarkoin säädellyille aloille, sitä voidaan hyödyntää olosuhteiden valvomiseen monissa eri sovelluksissa", Åström toteaa.

"Vaikutuimme Vaisalan systemaattisesta ja yhteistyölähtöisestä lähestymistavasta. Asiakastarpeet oli selkeästi huomioitu ja asiakaskokemusta oli kartoitettu yhdessä sidosryhmien kanssa. Myös matalilla taajuuksilla pitkiä matkoja kulkeva signaali, joka läpäisee erilaisia materiaaleja varasto- ja muissa tiloissa, oli osoitus  innovatiivisuudesta", Quality Innovation Award -palkinnon arvioijat kommentoivat.

Quality Innovation Award on järjestetty Suomessa vuodesta 2007 alkaen, ja vuosien mittaan se on kasvanut suureksi kansainväliseksi kilpailuksi, jossa palkitaan sekä valtakunnallisia että kansainvälisiä voittajia kahdeksassa eri sarjassa. Ennakkoarvioinnin jälkeen finalistit lähetettiin kilpailun Suomen-tuomaristolle, joka koostuu suomalaista yritysmaailmaa ja julkista sektoria edustavista puolueettomista laatu-, teknologia- ja innovaatioasiantuntijoista. Suomen-palkinnonjakoseremonia järjestettiin osana Slushia 4.12.2018. Vaisalan viewLinc jatkaa kansainväliseen kilpailuun, jossa kaikkia 18 osallistujamaata edustava tuomaristo äänestää suosikkiaan. Kansainvälisen kilpailun voittajat ja kaksi kunniamainintaa jokaisesta sarjasta julkistetaan myöhemmin joulukuussa 2018. Kansainvälinen palkintoseremonia järjestetään 27.2.2019 Pekingissä Kiinassa.

Lisätietoja medialle

Vaisala Media Desk
020 6198800

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1600 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi  twitter.com/VaisalaSuomi