Vaisalan mittalaitteiden avulla voidaan nyt ensimmäistä kertaa havaita pitkäkestoisia salamoita

Vaisala Launches Groundbreaking Ability to Identify Lightning Strokes with Continuing Current

11.12.2018

Vaisala, maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys, on kehittänyt tavan havaita pitkäkestoisia maasalamoita, joissa kulkee jatkuva virta ja jotka ovat tästä syystä vaarallisin salamatyyppi. Tämä tarkka teknologia on ensimmäinen laatuaan: se tunnistaa pitkäkestoiset salamat, jotka voivat kestää jopa 1 000 kertaa pidempään kuin tavallinen salamanisku ja todennäköisemmin sytyttää tulipaloja tai aiheuttaa muita kuumuudesta aiheutuvia vahinkoja.

" Olemme hakeneet tälle uraauurtavalle teknologiallemme patenttia. Nyt alat, joilla salamavarauksen siirto on uhka, kuten sähköyhtiöt, öljy- ja kaasuteollisuus, tuulipuistot ja maankäytön suunnitteluorganisaatiot, voivat ensimmäistä kertaa tunnistaa ja paikantaa tämän pienen osan niistä salamaniskuista, jotka erityisesti saattavat aiheuttaa vahinkoa", kertoo Vaisalan salamaratkaisuista vastaava päällikkö Brooke Pearson.

Vaisalan huippuluokan salamapaikannusteknologiat  havaitsevat sekä pilvi- että maasalamoita.  Niihin lukeutuvat National Lightning Detection Network (NLDN) -järjestelmä, joka
paikantaa Yhdysvalloissa maasalamoita alle 150 metrin tarkkuudella salaman iskupaikasta, sekä globaali GLD360-salamapaikannusverkko, joka havaitsee salamoita kaikkialla maailmassa.

Vaisala käyttää nyt saatavilla olevaa uutta dataa Yhdysvaltain kansallisen valtameren ja ilmakehän tutkimuslaitoksen NOAA:n geostationaarisesta salamakartoittajasta (Geostationary Lightning Mapper). Vaisala pystyy näin täydentämään olemassa olevaa dataa NLDN- ja GLD360-salamaverkoista ja tarjoamaan ennennäkemätöntä ja innovatiivista osaamista pohjautuen näistä järjestelmistä koottavaan dataan.

Vain 10 % kaikista maasalamoista on pitkäkestoisia salamoita, mutta ukkosmyrskyjä on yksinkertaisesti niin paljon, että tämä pienikin määrä on merkittävä. Vaikka ukkosmyrskyjen koko ja voimakkuus vaihtelevat, NOAA:n mukaan pelkästään Yhdysvalloissa esiintyy noin 100 000 ukkosmyrskyä joka vuosi, ja NLDN rekisteröi noin 70 miljoonaa maasalamaa vuosittain. Näin ollen yhdessä ukkosmyrskyssä esiintyy keskimäärin 50 pitkäkestoista salamaa ja vuodessa jopa seitsemän miljoonaa.

"Huolimatta siitä, onko kyseessä yksi, 50 vai 100 pitkäkestoista salamaa, vahinkojen korjaaminen vie aikaa, rahaa ja resursseja", sanoo Vaisalan salamaratkaisujen johtaja Casey McCullar. "Kun kaikkein haitallisimpien salamoiden tarkka paikka on tiedossa, tutkimus- ja kunnostushenkilökunta voi huomattavasti tehokkaammin keskittyä ensin niihin alueisiin, joissa vahinkojen todennäköisyys on suurin."

"Tämä Vaisalan innovaatio salamoiden havainnoinnissa ja raportoinnissa kertoo sähköyhtiöille salaman iskupaikan lisäksi myös sen, missä kohtaa järjestelmää vahinko todennäköisimmin on tapahtunut", kuvaa sähköyhtiöiden konsultaatioon erikoistuneen PowerGrid-RX Inc:n toimitusjohtaja Theo Laughner. "Tämän ansiosta yhtiöt tietävät todennäköiset korjaustarpeet jo ennen työntekijöiden lähettämistä paikan päälle, mikä lyhentää toiminnan keskeytysten kestoa."

Lisätietoja medialle
Vaisala Media Desk
Puh. 020 619 8800, [email protected]

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1600 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaSuomi