Vaisalan uusi automaattinen luotausjärjestelmä nostaa luotettavat säähavainnot uudelle tasolle

Vaisala AUTOSONDE AS41

9.10.2018

Vaisala, maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys, tuo markkinoille uuden sukupolven automaattisen yläilmakehän luotausjärjestelmän, Vaisala AUTOSONDE® AS41:n.

Vaisala AUTOSONDE® AS41 toimii luotettavasti jopa ankarimmissa olosuhteissa ja kaukaisilla alueilla. Järjestelmän luotaukset on täysin automatisoitu, mikä vähentää luotauksista koituvia kustannuksia ja mahdollistaa luotausten tekemisen joustavasti myös etänä. Lisäksi järjestelmä on helppo asentaa. Vaisala AUTOSONDE® AS41 voi tehdä automaattisia luotauksia aina kuukauden kerrallaan, mikä on yli kaksi kertaa pidempään kuin aiemmissa järjestelmissä. Uusien luotausjärjestelmien toimitukset aloitetaan vuoden 2019 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Vaisalalla on johtava asema automatisoitujen yläilmakehän havaintojen saralla, yritys on toimittanut automaattisia luotausjärjestelmiä asiakkailleen yli 25 vuoden ajan. Vaisala AUTOSONDE® AS41 vahvistaa Vaisalan asemaa yläilmakehän luotausten globaalina johtajana edelleen. Tällä hetkellä kahdeksalla kymmenestä johtavasta kansallisesta meteorologisesta ja hydrologisesta laitoksesta on Vaisalan automaattinen luotausjärjestelmä käytössään, mikä vapauttaa heiltä resursseja tehdä tärkeitä sääennusteita, joiden avulla huolehditaan ihmisten ja infrastruktuurin turvallisuudesta.

Yläilmakehän luotauksia tehokkaasti vaikeissakin olosuhteissa

"Vaisala AUTOSONDE® AS41:n avulla kansalliset ilmatieteen laitokset voivat ulottaa yläilmakehän luotausverkostonsa myös vaikeapääsyisille alueille. Jo 25 vuoden ajan Vaisalan AUTOSONDE®-järjestelmät ovat osoittaneet toimivansa hyvin monenlaisissa ilmastoissa", kertoo Jarmo Franssila, Vaisalan luotausjärjestelmien tuotepäällikkö. "Uutta AS41-järjestelmää on testattu kahdessa eri alueella, jotka valittiin niiden tuulisten ja ankarien olosuhteiden vuoksi. Suoritimme näissä ympäristöissä yli 1 000 luotausta, jotta pääsimme vertaamaan ja testaamaan erilaisia yksityiskohtia liittyen järjestelmän luotettavuuteen sekä suorituskykyyn erityisesti erittäin tuulisissa ympäristöissä."

Uusi järjestelmä tarjoaa asiakkaille laatua ja luotettavaa luotausdataa. Lisäksi järjestelmä tarjoaa turvallisen työympäristön, se on nopea ja helppo ladata uudelleen, ja se mahdollistaa entistä paremman etähavainnoinnin. Vaisala AUTOSONDE® AS41 on suunniteltu Vaisalan RS41-radioluotaimelle ja pystyy laukaisemaan 60 radioluotanta automaattisesti. 60 yläilmakehän luotausta vaatii ylläpitäjältä vain puolen päivän työn: yhden radioluotaimen ja sääpallon lataaminen järjestelmään vie noin kolme minuuttia. Itse luotaukset ja datansiirto ovat kokonaan automaattisia.

Lisätietoja medialle
Vaisala Media Desk
Puh. 020 619 8800, [email protected]

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1600 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaSuomi