Vaisala suojaa muuntajia auringonpurkausten vaikutuksilta

15.10.2018

Vaisala suojaa muuntajia auringonpurkausten vaikutuksilta

Scottish Power asentaa Vaisalan Optimus OPT100 DGA -kaasuanalysaattoreita tärkeille toiminta-alueilleen Iso-Britanniassa.

Maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava Vaisala on toimittanut useita Optimus OPT 100 DGA -kaasuanalysaattoreita brittiläiselle energiantuottajalle Scottish Powerille. Elimpus Ltd:n asentamat DGA-analysaattorit tarjoavat ajantasaista tietoa muuntajien kunnosta Scottish Powerin avainalueilla. Keskiseen Skotlantiin sijoitettu OPT100 tuottaa jatkuvaa dataa 1000MVA-automaattimuuntajan kunnosta. Jatkuvan kunnonvalvonnan ansiosta muuntajaa voidaan paremmin suojata auringonpurkauksien vaikutuksilta: hetkiltä, jolloin auringon pinnalta purkautuu voimakasta säteilyä, joka aiheuttaa maapallolla radiotaajuisia ja magneettisia häiriöitä.

Auringonpurkaukset yhdistettynä paikalliseen maa-ainekseen voivat vaikuttaa muuntajien magneettipiiriin, mikä puolestaan heikentää sähkönsiirtoa ja voi aiheuttaa muuntajille merkittävää vahinkoa. OPT100 havainnoi ilmiön vaikutusta, minkä ansiosta Scottish Power voi havaita auringonpurkausten aiheuttamat muutokset muuntajan kunnossa ja tarvittaessa huoltaa muuntajaa ajoissa.

Perinteisesti muuntajista on kerätty manuaalisesti öljynäytteitä, jotka on viety laboratorioon analysoitavaksi. Verkkopohjainen kaasuanalysaattori mahdollistaa kuitenkin muuntajan proaktiivisen huollon ja vähentää data-analyysin epäjohdonmukaisuuksia. OPT100 on Vaisalan kehittynein muuntajien kunnonvalvontaratkaisu: se mittaa muuntajaöljystä kosteuden lisäksi seitsemää eri vikakaasua.

"Scottish Powerin sähkönsiirtoverkossa on lukuisia strategisia muuntajia, jotka edellyttävät kehittynyttä kunnonvalvontaa, ja pyrimme huolehtimaan siitä, etteivät auringonpurkaukset eivätkä geomagneettiset virtaukset estä niitä toimimasta tehokkaasti. Vaisalan laite vastasi tarpeitamme, eikä se vaadi huoltoa", sanoo Keith Black, Scottish Powerin vanhempi järjestelmäinsinööri.

"OPT100:n avulla pystymme jäljittämään pienenkin häiriön ja siten pidentämään muuntajamme käyttöikää sekä vähentämään yllättävien sähkökatkosten todennäköisyyttä", hän jatkaa.

Vaisala on jo pitkään kulkenut innovatiivisen verkkopohjaisen DGA-kehityksen eturintamassa ja ollut mukana NDIR-teknologian kehityksessä. Tämä mahdollistaa parhaat edellytykset muuntajan kunnonvalvontaan ja sen avulla operaattorit voivat analysoida useita eri muuntajaöljyyn liuenneita kaasuja. OPT100:ssa ei myöskään ole kuluvia osia, joten se ei vaadi säännöllistä huoltoa.

"Muuntajien kunnonvalvonnassa otetut edistysaskeleet, kuten NDIR-teknologia sekä verkkopohjaiset DGA-analyysimenetelmät, eivät pelkästään estä katastrofaalisia häiriöitä vaan myös vähentävät muuntajista niiden elinkaaren aikana koituvia valvonta- ja mittauskuluja", sanoo Vaisalan tuotepäällikkö Teemu Hanninen.

Vaisala osallistuu Low Carbon Networks & Innovation -konferenssiin, joka järjestetään Telfordissa Iso-Britanniassa 16.-17.10. Vaisalan teknologia-asiantuntijat ovat tavattavissa myös Euro TechCon 2018 -messuilla Cardiffissa Iso-Britanniassa 4.-6.12.

Lisätietoja lehdistölle

Vaisala Media Desk

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1600 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä.
vaisala.fi
twitter.com/VaisalaSuomi