Tuulienenergian etähavainnoinnille on tarvetta - Vaisala vastaa alati kasvavaan kysyntään

10.9.2018

Mittalaitteiden asiantuntija toimittaa 1000:nnen Triton-tuuliluotaimensa PRC Windille ja avaa uuden toimintakeskuksen Birminghamiin.

Vaisala, maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittaratkaisuja tarjoava yritys avaa uuden toimintakeskuksen Birminghamiin Englantiin tarjotakseen Triton-tuuliluotainta käyttäville asiakkailleen kattavampia tukipalveluja. Etähavainnointiteknologiaa käytetään yhä laajemmin kansainvälisillä tuulienergiamarkkinoilla, joten uudelle keskukselle on tarvetta. Vaisala on juuri toimittanut 1000:nnen Tritonin Minneapoliksessa sijaitsevalle tuulitoimijalle PRC Windille.

Triton on otettu käyttöön useilla uusilla markkinoilla, ja uudesta keskuksesta käsin Vaisala tarjoaa teknistä tukea laajemmin ympäri maailman. Viime kuukausina tuuliluotaimia on asennettu  ympäri maailmaa, kuten Indonesiaan, Islantiin, Panamaan, Kiinaan ja Japaniin. Jokaisella näistä alueista kohdataan erilaisia haasteita, ja uudesta toimintakeskuksesta käsin näille alueille asennettuja Triton-tuuliluotaimia tarkkaillaan päivittäin.

Kansainvälistä etähavainnoinnin toimitusketjua kasvattamassa

"Tuulitoimijat korvaavat perinteisiä tuulimittausmastoja yhä enemmän etähavainnointilaitteilla, minkä vuoksi teknistä tukea ja kansainvälisiä toimitusketjuja on lisättävä", sanoo Vaisalan tarjoomapäällikkö Tero Muttilainen.

"Tavallisesti tuulidataa kerätään 18 kuukauden aikana ennen kuin tuulipuisto käynnistää toimintansa. Tritonin viimeisin virstanpylväs - 25 miljoonaa tuntia dataa - on osoitus siitä, että tuuliluotaimella on merkittävä rooli kerättäessä dataa kansainvälisesti. Uuden keskuksemme avulla vastaamme nopeasti ja tehokkaasti niihin haasteisin, joita maastossa nousee esiin, ja siksi tarjoamme ajantasaista tukea toimijoille eri markkina-alueilla."

"Tänä vuonna tulee myös täyteen kymmenen vuotta siitä, kun Triton astui markkinoille. Kehittämällä luotaimen tukitoimintoja voimme tukea etähavainnoinnin hyödyntämistä globaalisti ja edistää tuulienergiaa kautta maailman", lisää Muttilainen.

Tritonin hyödyt ovat moninkertaiset perinteisiin mastoihin ja muihin etähavainnointijärjestelmiin verrattuna, minkä ansiosta se on erinomainen ratkaisu kasvaville tuulienergiamarkkinoille. Esimerkiksi monet potentiaaliset sijoituspaikat sijaitsevat haastavassa maastossa tai taajoissa metsissä kaukana energiaverkosta. Näin ollen pieni energiantarve, nopea asennus ja teho ahtaissakin tiloissa tekevät Tritonista oivallisen ratkaisun alueilla, joilla perinteiset mastot ja muut etähavainnointilaitteet ovat epäkäytännöllisiä.

Vaihteleva ja vaikea maasto huomioitava uusilla tuulimarkkinoilla

Kun toimitaan vaikeassa ja vaihtelevassa maastossa, on haastavaa ylläpitää ja varmistaa kerätyn tuulidatan tarkkuus. Vaisala on selvittänyt vaihtelevan maaston vaikutuksia etähavainnointilaitteilla kerättyyn tuulidataan. Tutkimus tehtiin yhteistyössä WindSimin kanssa, joka on pioneeri CFD-laskennan eli numeerisen virtausdynamiikan mallintamisen alalla. Yhteistyössä vahvistettiin vaihtelevassa maastossa kerätyn etähavainnointidatan tarkkuus, ja tämä validointiprosessi on tähän päivään saakka laajin laatuaan. Lisäksi tutkittiin, miten voitaisiin vähentää maaston vaikutusta datan tarkkuuteen.

Tämän yhteistyön pohjalta Vaisala tarjoaa etähavainnointidatalle nyt Wind Flow Curvature -tutkimusta. Vaisala voi käynnistää tilauskohtaisen palvelun helposti, ja sen avulla kerätyn datan tarkkuutta voidaan lisätä missä tuulimittauksen vaiheessa tahansa - oli perinteisiä mastoja lähettyvillä tai ei.

"Triton on meille erittäin hyödyllinen lujatekoisuutensa ja joustavuutensa ansiosta. Se tarjoaa helposti hyödynnettävää, turbiinin navan korkeudelta mitattua tietoa, jonka avulla voimme todentaa ennusteitamme. Voimme myös kustannustehokkaasti vähentää ennusteista tuuliresurssimallinnuksen virheet, jotka jountuvat etäisyyksistä ja roottorin korkeudesta", kertoo Jay Regnier,Vice President, Projects, PRC Wind.

Vaisala on lisäksi tuonut markkinoille kolme uutta joustavaa palvelutasoa Triton-asiakkailleen: he saavat haluamansa tasoista palvelua ja voivat itse tarkkailla laitteidensa tilaa saatuaan koulutuksen Vaisalalta.

Lisää tietoa Tritonista: vaisala.com/triton (englanniksi)

Lisätietoja medialle
Naomi Stringfield
Markkinointipäällikkö, Energy, Vaisala