Marsiin lähtevien kosteusmittalaitteiden viimeiset testit häämöttävät

Vaisalan Barocap-kiekko kädessä

27.9.2018

Marsiin lähtevien kosteusmittalaitteiden viimeiset testit häämöttävät

Vaisalan teknologiaan pohjautuvat Ilmatieteen laitoksen kosteus- ja painemittalaitteet ovat osa Mars 2020 -mönkijään asennettavaa laajempaa MEDA-mittalaitepakettia. Painemittalaite valmistui jo aiemmin tänä vuonna. Kosteusmittalaite seuraa nyt perässä ja on valmiina viimeisiin testeihin.

NASAn seuraavan Mars-hankkeen myötä Vaisalan innovatiivinen teknologia laskeutuu jälleen punaisen planeetan kamaralle. Ilmatieteen laitos toimittaa Marsin kaasukehän painetta ja kosteutta mittaavat MEDA PS- ja MEDA HS -laitteet NASAlle. Laitteet ovat osa espanjalaista MEDA-laitepakettia (Mars Environmental Dynamic Analyzer), joka asennetaan Mars 2020 -mönkijään. Mönkijän mukana Marsiin viedään mittalaitteiden mukana myös Vaisalan uudemmat ja tarkemmat kosteus- ja paineanturit, jotka eivät tätä ennen ole käyneet Marsin pinnalla.

Mittalaitteiden lopulliset testit tehdään Espanjassa, jossa niiden toimivuus varmistetaan MEDA-paketin keskustietokoneen kanssa. Testien jälkeen laitteet toimitetaan NASAlle asennettavaksi Mars 2020 -mönkijään myöhemmin tänä vuonna.

Matka innovaatiosta alan standardiksi

Vaativat kosteus- ja painemittaukset ovat Vaisalan ydintoimintaa. Matka alkoi lähes 50 vuotta sitten, kun HUMICAP®-teknologia tuotiin markkinoille, minkä jälkeen Vaisala on vakiinnuttanut asemansa markkinajohtajana suhteellisten kosteusmittausten saralla. Vaisalan kosteusanturit pohjautuvat kapasitiiviselle ohutkalvoteknologialle, joka sittemmin on kehittynyt yksittäisen yrityksen innovaatiosta maailmanlaajuiseksi teollisuusstandardiksi.

"Kosteus- ja painemittausteknologia on Vaisalan keskeisintä osaamista. HUMICAP®- ja BAROCAP®-anturiteknologiaamme käytetään lukuisissa sovelluksissa. Me Vaisalassa olemme ylpeitä siitä, että olemme mukana myös Marsin-tutkimuksessa", kertoo Liisa Åström, Vaisalan tuotekehityksen johtaja.

"Anturiemme mittaustarkkuus ja luotettavuus sekä niiden erinomainen kyky kestää pölyä, kemikaaleja ja vaativia ympäristöolosuhteita tekevät niistä ihanteellisen ratkaisun myös erittäin haastaviin mittausolosuhteisiin, kuten esimerkiksi Marsissa", Åström jatkaa.

Lisätietoja lehdistölle:

Vaisala Media Desk

Miia Lahti
Viestintäpäällikkö, Industrial Measurements, Vaisala
Puh. 050 555 4420, [email protected]

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1600 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaSuomi