Euroopan helleaalto on isku tuulienergialle, mutta se hellii aurinkoenergian tuotantoa

Wind and solar energy correlation maps

14.8.2018

Tuulienergian heinäkuiset tuotantokartat korostavat sitä, kuinka tärkeää on tasapainotella puhtaan energian eri muotojen välillä. Kun eri energiamuodot täydentävät toisiaan, pystytään säävaihteluihin vastaamaan joustavammin.

Länsi-Eurooppaa paahtaneen helleaallon takana piilevät meteorologiset olosuhteet vähensivät vastaavasti tuulia, mikä on vaikuttanut negatiivisesti tuulienergian tuotantoon esimerkiksi Ison-Britannian, Ranskan, Espanjan, Saksan ja miltei koko Skandinavian markkinoilla. Samanaikaisesti aurinkoenergian tuotanto lisääntyi monilla näistä alueista. Ilmiö osoittaa vavahduttavasti, että tasapainottelemalla näiden kahden teknologian välillä energiantuotantoa voidaan hajauttaa ja toteuttaa ns. ilmastojoustavasti.

Havainnot pohjautuvat Vaisalan - maailman johtavan ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoavan yrityksen - Euroopassa tuottamiin tuuli- ja aurinkoenergiakarttoihin. Kartoista nähdään, että tuulipuistotoimijoiden energiaresurssit olivat heinäkuussa peräti 20 % keskiarvon alapuolella siinä, missä auringon säteilyvoimakkuus nousi samoilla markkinoilla vastaavasti 20 % keskiarvon yläpuolelle.

Kolmen kuukauden hiljainen tuulikausi vaikuttaa eurooppalaisiin tuulipuistotoimijoihin

Heinäkuun huomattavasti keskiarvoa alemmat tuulennopeudet jatkoivat jo touko- ja kesäkuussa alkanutta hiljaista kautta, mikä on vaikuttanut monien tuulienergiatoimijoiden toimintaan niin Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Espanjassa kuin osassa Saksaakin. Skotlannissa tuulennopeudet ovat puolestaan pysytelleet matalalla seitsemän kuukauden ajan eli vuoden 2018 alusta alkaen. Tällä on todennäköisesti kauaskantoisia vaikutuksia skotlantilaisten tuulipuistojen talouteen, mikä on jo huomioitu suurimpien toimijoiden talousluvuissa.

Euroopan epätavalliset olosuhteet ovat seurausta korkeapaineesta, jonka odotetaan jatkuvan lokakuuhun saakka. Nämä olosuhteet muistuttavat Yhdysvalloissa vuonna 2015 nähtyä hiljaista tuulikautta, jonka talousvaikutukset tuntuivat laajalti.

"Vuoden 2015 olosuhteet saivat monet yhdysvaltalaiset tuulienergiasijoittajat miettimään tarkkaan sitä, miten he voisivat hajauttaa toimintaansa - ei pelkästään maantieteelliseltä vaan myös teknologiselta kannalta", sanoo tohtori Pascal Storck, johtaja, Renewable Energy, Vaisala. "Nämä uudet tiedot osoittavat, että laaja-alaiset poikkeavuudet sääolosuhteissa eivät ole yksittäisiä tapauksia.  Euroopan markkinoiden saattaa nyt olla myös aika miettiä, miten vastata joustavammin säävaihteluihin."

Voidaanko tuulienergiavajetta kuroa umpeen aurinkoenergialla?

Auringon säteilyvoimakkuusdata heinäkuulta 2018 on ilouutinen eurooppalaisille uusiutuvan energian toimijoille, sillä se osoittaa, että poikkeamat tuulennopeuksissa sekä poikkeamat auringon säteilyvoimakkuudessa korreloivat negatiivisesti keskenään. Tuulennopeuksien painuessa alle keskiarvon aurinko paistoi keskimääräistä enemmän. Vaisala on myös huomannut, että tämä korrelaatio vaikuttaa pitkäaikaisesti valtaosassa Eurooppaa, mutta vaihtelee alueesta riippuen maailmanlaajuisesti. (Lue artikkeli aiheesta englanniksi.)

"Useimmiten tuuli- ja aurinkoteknologiat asetetaan vastakkain, mutta itse asiassa hajauttamalla portfoliota ja hyödyntämällä molempia teknologioita laajalti voidaan ratkaista ongelmat, joita aiheutuu pitkän aikavälin säävaihteluista. Energiavarastojen avulla voidaan tasoittaa vaihteluita tunti- tai mahdollisesti päivätasolla, mutta kuukausitasolla näiden varastojen hyödyntäminen voi koitua liian kalliiksi", Storck lisää.

Hajauttamisella on ollut suuri merkitys esimerkiksi Saksassa. Vaikka Saksan tuuli- ja aurinkokapasiteettia on lisätty viimeisen vuoden aikana, tuulienergian tuotanto laski heinäkuussa 2018 peräti 20 % vuodentakaiseen tuotantoon verrattuna.  Tuotanto laski 1,1 terawattituntia, mikä vastaa 10 gigawatin laskua tuotantotehossa, mikäli kesän tuotantokapasiteetin oletetaan olevan 15 %. Aurinkoenergia kuitenkin täydensi tätä vajetta ja kasvoi 26 % - eli 1,4 terawattituntia - samalla aikavälillä.

On kuitenkin syytä huomioida, että vastaavaa kompensoivaa vaikutusta ei nähty kaikilla markkinoilla. Esimerkiksi Portugalissa sekä tuulennopeudet että auringon säteilyvoimakkuus pysyttelivät heinäkuussa alhaalla. Tämä ilmiö korostaa sitä, että ennusteita ja taloudellista suunnittelua on syytä tehdä aina tapauskohtaisesti, jotta paikkakohtaiset olosuhteet ja niiden vaikutukset energiantuotantoon ja tuottoihin voidaan ottaa huomioon.

"Kaiken kaikkiaan on äärimmäisen tärkeää investoida tarkkaan ja paikkakohtaiseen sää- ja ilmastodataan. Varsinkin nyt, kun avustukset vähenevät Euroopan markkinoilla ja projektien katteet tiukentuvat, resurssivajeella voi olla entistäkin tuntuvampia seurauksia", Storck toteaa.

Lue lisää aiheesta ja katso Euroopan tuuli- ja aurinkoenergiakartat: Does the sun shine more brightly during a wind drought?

Vaisala on myös lanseerannut Ilmaston vertailutyökalun - ilmaisen online-palvelun, joka havainnollistaa tuulennopeuksien poikkeamia globaalisti. Työkalun avulla energiatoimijat voivat tarkastella toimintansa suorituskykyä pitkällä tähtäimellä.

Lisätietoja lehdistölle
Vaisala Media Desk
Puh. 020 6198800, c[email protected]

Vaisala Energy
Sää on uusiutuvan energian polttoainetta ja siksi myös yksi merkittävimmistä tuotantoon vaikuttavista tekijöistä. Yli 80 vuoden sääasiantuntemuksella Vaisala auttaa uusiutuvaa energiateollisuutta maailmanlaajuisesti kehittämään tuuli- ja aurinkoenergian tuotantoaan ja operoimaan yhä paremmin, nopeammin ja tehokkaammin. Mittaus-, arviointi-, ennuste- ja varainhoidon tuotteemme ja palvelumme pohjautuvat tieteelle ja kehittyneelle teknologialle. Niiden avulla voidaan vähentää sään aiheuttamien riskien vaikutusta energiantuotantoon ja tarjota tukea kannattavaan päätöksentekoon koko projektin ajan - niin alkuarviointeihin ja due diligence -prosesseihin kuin operatiivisiin ennusteisiin ja tuotantopaikan optimointiin.
www.vaisala.com/energy twitter.com/VaisalaEnergy  linkedin.com/company/vaisala-energy

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1600 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaSuomi