Vaisalan uudet palvelut tarjoavat salamatietoa yrityksille

27.6.2018

Vaisalan uudet palvelut tarjoavat salamatietoa yrityksille

Lightning IntegratorTM ja Lightning ExporterTM tarjoavat ajantasaista tietoa viimeaikaisista salamaniskuista, jotka vaikuttavat työntekijöiden tehokkuuteen ja turvallisuuteen.

Vaisala, maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys, lanseerasi tänään Lightning Integrator- ja Lightning Exporter -palvelut. Näiden sähköisten alustojen avulla yritykset saavat näkymän menneeseen salamatietoon, jonka avulla he voivat täyttää lakisääteiset raportointivaatimukset.

Nämä uudet, tilausperusteiset tuotteet hyödyntävät mennyttä salamatietoa Vaisalan National Lightning Detection Network (NLDN)- ja ensimmäistä kertaa myös Global Lightning Dataset (GLD360) -palvelusta. Lightning Integrator on sovellusliittymä (API), josta yritykset ja virastot voivat syöttää tietoja omiin järjestelmiinsä. Näin käyttäjät saavat näkymän menneeseen salamatietoon nopeasti myrskyn jälkeen. Siinä missä Lightning Integrator soveltuu enemmän ohjelmoijien käyttöön, Lightning Exporter on käyttäjäystävällisempi alusta, joka ei edellytä teknistä koulutusta. Lightning Exporter -sivustolta henkilökunta voi ladata salamatietoa paikan ja ajanjakson perusteella mistä tahansa, missä heillä on liiketoimintaa.

"Yrityksille salamatieto on arvokasta, sillä sen avulla ne voivat tuottaa turvallisuusraportteja, todentaa kalliiden häiriöaikojen ja katkojen syyt sekä korjauttaa vahingoittuneen omaisuuden nopeasti", kertoo Vaisalan Lightning Global Solutions Manager Brooke Pearson. "Uusien palvelujemme avulla menneeseen, maailmanlaajuiseen salamadataan pääsee käsiksi sekunneissa."

Salamaniskuilla on kahdenlaisia vaikutuksia yritystoimintaan: ne voivat vaarantaa ulkona työskentelevien työntekijöiden turvallisuuden ja vahingoittaa ulkona olevaa infrastruktuuria. Salamaniskuille alttiita ovat esimerkiksi lentokentät, lentoyhtiöt, valtion virastot sekä kaivos-, öljy- ja kaasuteollisuus, joiden kustannukset voivat nousta tuhansiin euroihin jokaiselta minuutilta, jolloin työnteko on seisahtunut äärimmäisten sääolosuhteiden, tai salamaniskujen vioittamien viestintäyhteyksien tai liiketoiminnan infrastruktuurien vuoksi. Useimmissa tapauksissa laki ja säädökset edellyttävät menneeseen salamatietoon pohjautuvaa raportointia. Lightning Integrator ja Lightning Exporter  vastaavat näihin tarpeisiin.

"Vaisalan salamatieto on vailla vertaa", Pearson toteaa. "NLDN havaitsi yli 21 miljoonaa maasalamaa Yhdysvalloissa pelkästään viime vuonna ja GLD360 miltei 9 miljardia salamaniskua maailmanlaajuisesti viimeisten viiden vuoden aikana. Lightning Integratorin ja Lighting Exporterin avulla yritysten on entistä helpompaa saada arvokasta salamatietoa nopeasti ja tehokkaasti."

Lisätietoja lehdistölle
Tarja Österberg
Viestintäpäällikkö, Weather and Environment, Vaisala
Puh. 050 4871974, [email protected]