Vaisalan haaste World Challenge Finland 2018 -kilpailussa kannustaa etsimään ratkaisuja ilmansaasteiden vähentämiseksi

13.6.2018

Vaisala esittelee World Challenge Finland 2018 -kilpailun osallistujille haasteen ilmansaasteiden vähentämiseksi. Haasteessa haetaan ideoita, ratkaisuja ja sovelluksia, jotka yhdistävät sekä satelliittien havaintoja, kehittynyttä ilmanlaatumallinnusta että katutasolla sijaitsevien ilmanlaadun mittausverkostojen tarkkaa paikallisdataa ja luovat siten uusia työkaluja ilmansaasteen vähentämiseksi. Kilpailun järjestäjiä ovat Digital Forum Finland ja Ultrahack. Lisäksi NASA ja Euroopan avaruusjärjestö (ESA) tarjoavat kilpailijoille virtuaalisen, globaalin Web WorldWind -alustan sekä asiantuntijaneuvoja.

The World Challenge on nimensä mukaisesti maailmanlaajuinen haaste. Se tarjoaa opiskelijoille, akatemialle ja teollisuudelle mahdollisuuden ratkoa maailmanrauhan, terveyden, ympäristön, koulutuksen ja kestävän kehityksen kysymyksiä Yhdistyneiden Kansakuntien (YK), ESAn ja NASAn hengessä "yhteisen hyvän puolesta". Kilpailussa on tarkoitus kehittää sovelluksia, jotka pohjautuvat avoimeen satelliittidataan ja parantavat elämänlaatua maapallolla.

Kaupunkien ilmansaasteet ovat merkittävä ja maailmanlaajuinen uhka ihmiskunnan terveydelle sekä miljoonien ihmisten elämänlaadulle. Kun päästöjen lähteistä saadaan tarkkaa tietoa ja ymmärretään niiden yhteys paikallisiin sääolosuhteisiin, voidaan tuottaa laadukkaita ilmanlaatuennusteita. Nämä ennusteet puolestaan tukevat päättäjien päätöksentekoa ja auttavat suunnittelemaan ehkäiseviä toimia päästöjen vähentämiseksi.

"Osallistuessaan Vaisalan ilmanlaatuhaasteeseen kilpailijoilla on pääkaupunkiseutu testiympäristönään. Haasteessa tarvittavaa dataa saa Tropomi-mittalaitteesta, joka on osa Copernicus Sentinel-5 Precursor -satelliittia, sekä Ilmatieteen laitoksen ENFUSER-mallinnustyökalusta. ENFUSER yhdistää maan tasalta kerätyt ilmanlaatuhavainnot tietoon siitä, mistä päästöt ovat lähtöisin, ja muodostaa siten reaaliaikaisen ilmanlaatukartan, joka kuvaa tilannetta katutasolla. Lisäksi kilpailussa voi hyödyntää paikallisia meteorologisia havaintoja, jotka ovat saatavilla Ilmatieteen laitoksen avoimen datan verkkopalvelussa", sanoo Vaisalan Head of Air Quality John Liljelund.

"Satelliittien havaintodata luo merkittäviä mahdollisuuksia niin liiketoiminnalle kuin Suomen kilpailukyvyllekin. Jos haluamme saada aikaiseksi vakuuttavan kotimaisen ekosysteemin, joka rakentuu avaruustoiminnan ympärille, on olennaista saada parhaimmat yritykset ja asiantuntijat mukaan hankkeeseen. Viimevuotisesta haasteesta opimme, että tämänkaltaisen formaatin ansiosta lahjakkaiden kehittäjien on paljon helpompi kokeilla siipiään satelliittidatan tiimoilta ja ottaa osaa avaruustoimintaan", kertoo Digital Forum Finlandin toimitusjohtaja Juhani Kivikangas.

Kilpailijaehdokkaita pyydetään lähettämään projektihakemuksensa World Challenge Finland 2018 -verkkosivujen kautta 3.8.2018 mennessä. World Challenge -tuomaristo valitsee finalistit, jotka pääsevät osallistumaan 27.-30.8.2018 järjestettävälle finaaliviikolle.

Lisätietoja lehdistölle

Tarja Österberg
Viestintäpäällikkö, Weather and Environment, Vaisala
Tel. +358 50 487 1974, [email protected]