Vaisala julkaisee maailmanlaajuista salamapaikannustietoa vuosilta 2013-2017

18.4.2018

Vaisala julkaisee maailmanlaajuista salamapaikannustietoa vuosilta 2013-2017 - Vuosina 2013-2017 maailmassa nähtiin miltei 9 miljardia salamaniskua, eli yhtä ihmistä kohden salamoi enemmän kuin kerran

Vaisala, maailman johtava kattavan salamapaikannusinformaation tuottaja, keräsi dataa maailmanlaajuisesta Global Lightning Dataset GLD360 -salamapaikannusverkostaan selvittääkseen, paljonko maailmassa salamoi sekä millä alueilla salamaniskuja esiintyy eniten.

Data vuosilta 2013-2017 paljastaa, että tuona ajanjaksona nähtiin yhteensä 8 761 390 744 salamaniskua maailmanlaajuisesti. Tämän ainutlaatuisen tietovarannon avulla meteorologit voivat luoda oikea-aikaisia ja tarkkoja ennusteita ja varoituksia ennätyksellisen laajalti kautta maailman.

"Kun tarkastelemme vuotuisia salamapaikannuskarttojamme, on mielenkiintoista nähdä, kuinka salamaniskut vaihtelevat eri puolilla maapalloa", sanoo Vaisalan meteorologi Ron Holle. "Datan pohjalta voimme muodostaa kuvan niistä alati muutoksessa olevista meteorologisista olosuhteista, joiden seurauksena salama muodostuu kullakin alueella ja jotka vaihtelevat vuodesta riippuen."

Eniten salamaniskuja on havaittu seuraavilla alueilla:

• Pohjois-Amerikka: Yhdysvalloissa
  • Etelä-Amerikka: Paraguayssa, Uruguayssa ja Kolumbiassa
  • Afrikka: Kongon demokraattisessa tasavallassa
  • Aasia: Intiassa, Sumatralla ja Malesiassa
  • Australian pohjoisrannikolla

"Olosuhteet Yhdysvalloissa ovat otolliset ukkosen muodostumiselle", kuvaa Holle. "Pohjoisessa on paljon alueita, missä ilma on kylmää, mutta Meksikonlahdelta pohjoiseen virtaava ilma on puolestaan lämmintä ja kosteaa. Kun nämä kaksi vastakkaista rintamaa kohtaavat, seurauksena syntyy ukkosmyrskyjä."

Muissa maissa, joissa salamoi paljon, vallitsee trooppinen ilmasto. Sen sijaan Kanadassa sekä Venäjällä ja sen naapurimaissa salamaniskut ovat paljon harvinaisempia.

Vaisalan GLD360-teknologia havaitsee salamaniskuja kautta maailman reaaliaikaisen salamapaikannusverkoston avulla. Se tarjoaa tarkkaa, maailmanlaajuista ja poikkeuksellisen aukotonta dataa, sillä esimeriksi satelliittien ja tutkien salamahavainnoissa saattaa esiintyä puutteita.GLD360 havaitsee miltei kaksi miljardia salamaniskua vuodessa. Vaisalan verkkosivuilta voit ladata kattavan GLD360-kartan ja lukea lisää Vaisalan salamatiedonkeruusta (englanniksi).

Lisätietoja medialle:

Marina Stenfors
Viestintäpäällikkö, Vaisala
Puh. +358 50 364 4909, [email protected]

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1600 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaSuomi