Vaisalan langaton viewLinc-järjestelmä monitoroi pandojen hyvinvointia Ähtärissä

2.3.2018

Ähtärin eläintarhan kuuluisat pandat Jin Baobao ja Huá Bào, jotka tunnetaan myös nimellä Lumi ja Pyry, ovat hyvissä käsissä. Pandatiimin tarjoaman huolellisen hoidon lisäksi pandojen elinolosuhteita tarkkaillaan 24/7 Vaisalan huipputason viewLinc-olosuhdevalvontajärjestelmällä.

Vaisala tekee yhteistyötä Ähtärin eläintarhan kanssa pandojen hyvinvoinnin turvaamiseksi. Vaisala on toimittanut panda-aitauksiin viimeisimmän viewLinc-järjestelmän, jonka avulla pandojen elinolojen kosteus- ja lämpötila-arvoja voidaan valvoa kellon ympäri.

Eläintarhojen tarjoamilla ympäristötekijöillä on keskeinen rooli eläinten hyvinvoinnissa. Ähtärin panda-aitaukset on erityisesti suunniteltu vastaamaan uusien asukkaidensa tarpeita. Vaisalan langattoman olosuhdevalvontajärjestelmän mittaustulosten toivotaan tuovan lisää tietoa pandojen lisääntymisestä tarhaolosuhteissa.

"Pandat ovat luonnonvaraisinakin harvinaisia. Tavoitteenamme on selvittää optimaaliset olosuhteet pandojen hyvinvoinnille", sanoo Ähtäri Zoo:n toimitusjohtaja Jonna Pietilä. "Tätä varten tarvitsemme jatkuvaa elinolosuhteiden valvontaa ja olemme erittäin iloisia saadessamme maailman johtavan mittausteknologian toimittajan Vaisalan mukaan tähän työhömme."

viewLinc-olosuhdevalvontajärjestelmä on ollut pitkään käytössä monissa eri life science -teollisuuden sovelluksissa. Sitä käytetään myös monien sellaisten tilojen monitorointiin, joissa olosuhdevalvonnalla on erityinen merkitys. Näitä ovat esimerkiksi museot ja arkistot, puolijohdeteollisuus, varastot, ilmailu- ja avaruusteollisuus, lääkkeiden varastointi ja jakelu sekä palvelinhuoneet. Ähtärin Snowpanda-projektin lisääminen viewLinc-käyttäjien joukkoon tuo järjestelmälle sen uusimman sovelluksen: olosuhdevalvonta eläintarhoissa.

"Vaisalalle on suuri kunnia osallistua näiden arvokkaiden eläinten hyvinvoinnin turvaamiseen. Olemme iloisia siitä, että viewLinc-järjestelmän tarjoamia tietoja voidaan käyttää parhaimman mahdollisen elinympäristön varmistamiseksi pandapariskunnalle.  Toivottavasti saatua dataa voidaan käyttää hyväksi myös koko lajin suojelemisessa", sanoo Vaisalan toimitusjohtaja Kjell Forsén.

Jatkuva ja huomaamaton ympäristöolosuhteiden seuranta

Vaisalan asentama monitorointijärjestelmä koostuu viewLinc 5.0 -ohjelmistosta sekä langattomista dataloggereista. Vaisalan kehittämä langaton teknologia VaiNet yhdistää dataloggerit viewLinc-ohjelmistoon. Toisin kuin useimmat Wi-Fi-tiedonkeruulaitteet, VaiNetin langaton signaali läpäisee betoniseinät ja metallirakenteet, ja se kantaa yli 100 metriä sisätiloissa. Dataloggerit ovat huomaamattomia, erittäin kestäviä ja johdottomia ja ne ovat helposti sijoiteltavissa. Tarkkojen mittaustietojen lisäksi monitorointijärjestelmä lähettää hälytyksiä henkilökunnalle, jos olosuhteet ylittävät ennalta määritellyt arvot.

Vaisalan monitorointijärjestelmä on asennettu Ähtärin eläintarhan Snowpanda-taloon ja pandojen ulkotiloihin. Tilat kattavat yhteensä noin 6400 m2. Vaisala toimitti taloon 10 dataloggeria, jotka mittaavat lämpötilaa ja kosteutta reaaliajassa. Muiden parametrien kuten esimerkiksi hiilidioksidipitoisuuden, tuulen ja sateen mittaaminen voidaan liittää järjestelmään myöhemmin. Pandatalon vierailijat voivat seurata olosuhdetietoja yleisötilaan asennetuilta näytöiltä.

Dataloggereista kaksi sijaitsee ulkotiloissa ja loput sisätiloissa. Panda-aitausten lisäksi pandojen pääasiallinen ruoka, bambu, vaatii huolellista olosuhdevalvontaa. Säilyäkseen tuoreena ja maistuvana bambu pitää varastoida riittävän kosteassa ja tarkasti määritellyssä lämpötilassa.

"Pandatalon kosteustaso ja lämpötila on tarkasti määritelty, jotta kasvillisuus voi hyvin ja pandojen elinolosuhteet olisivat mahdollisimman aidot. Tämä on tärkeää, jotta pandat voisivat käyttäytyä lajilleen tyypillisesti ja pysyä tyytyväisinä ja terveinä", Pietilä kommentoi.

Lisätietoja Vaisalan viewLinc-olosuhdevalvontajärjestelmästä on saatavilla osoitteessa viewlinc.vaisala.com.

Lisätietoja lehdistölle:

Miia Lahti
Viestintäpäällikkö, Industrial Measurements, Vaisala
Puh. 050-5554420, [email protected]

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1600 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. www.vaisala.fi    www.twitter.com/VaisalaSuomi