Vaisalan tutkimustiesääasema osaksi Aurora-älytietä valtatiellä 21

Vaisala lehdistötiedote
9.2.2018

Vaisalan tutkimustiesääasema osaksi Aurora-älytietä valtatiellä 21

Vaisalan RWS200-tiesääaseman avulla havainnoidaan E8-tien pinnan tilaa Muoniossa: pinnan kuivuutta, märkyyttä, jäisyyttä, lumisuutta, lämpötilaa sekä tuulta ja näkyvyyttä tiellä. Tutkimustiesääasema on osa Liikenneviraston Aurora-älytietä, joka on varusteltu älyliikenteen tutkimus- ja kehittämistoiminnan tarpeisiin. Tieto tien pinnan tilasta on keskeistä, kun arktisen liikenteen automatisaatiota, tuettua ajamista ja kunnossapitoa tutkitaan ja kehitetään. Kerätty tieto jaetaan Liikenneviraston Digitraffic-palvelun kautta, jossa se on kaikkien testaajien ja kokeilijoiden saatavilla ja hyödynnettävissä.

Tiesääasema on asennettu Muonioon Ilmatieteenlaitoksen ja Vaisalan toimesta marraskuussa 2017. Liikennevirasto vastaa aseman vaatimasta infrastruktuurista, kuten sähköstä ja perustuksista.

Suomessa lumipeitettä on keskimäärin noin 3 - 8 kuukautta vuodessa. Tulevaisuudessa automaattisten ajoneuvojen turvallinen toiminta ja niiden vaatima tien kunnossapito on varmistettava myös näiden haastavien talvikuukausien aikana.

"Tiesääasema on nyt osa Aurora -älytien laajaa älykästä infrastruktuuria, kuten älykkäät tienvierusmerkinnät ja korkean resoluution kartat sekä sijaintitieto. Ainutlaatuista tässä on älytien infrastruktuurin lisäksi arktinen ympäristö ja sen asettamat vaatimukset. Olemme tyytyväisiä voidessamme osaltamme tukea ja osallistua tärkeän aihealueen kehitystyöhön. Vaisala kuuluu myös kansainväliseen Aurora -yritysverkostoon, jossa etsimme kumppaneita tiesääaseman ja palveluiden kehittämiseksi tulevaisuuden automatisoituvaan liikenneympäristöön", Iiro Salkari Vaisalasta kertoo.

"Aurora-tiesääasema tukee hyvin myös Ilmatieteen laitoksen älyliikennetutkimusta", jatkaa vanhempi tutkija, tohtori Timo Sukuvaara Ilmatieteen laitokselta. Muonion asema nivoutuu yhteen Ilmatieteen laitoksen Sodankylässä sijaitsevan älyliikenneinfrastruktuurin kanssa. Yhdessä ne muodostavat tukevan pohjan Ilmatieteen laitoksen ja Aurora-ekosysteemin tutkimus- ja kehitystyölle.

Liikenneviraston Aurora-älytie on kaikille T&K-toimijoille avoin ja monipuolinen testiympäristö älyliikenteen kehittämiseen. Älytien avulla voidaan kehittää uusia ratkaisuja älyliikenteen, automatisoidun ajamisen ja älykkään väyläomaisuuden hallinnan tarpeisiin.

Liikenneviraston Aurora-verkostojohtaja Reija Viinasen mukaan Vaisalan tutkimustiesääasema on erinomainen esimerkki siitä, miten älytie palvelee uusien ratkaisujen kehittäjiä. "Yhteistyössä valmisteltu tutkimustiesääasema tarjoaa reaaliaikaista kelitietoa älytieltä ja tuo sen avoimena datana kaikkien kokeilijoiden käyttöön", Viinanen sanoo.

Julkinen testialue on avoin kaikille kiinnostuneille organisaatioille. Testialueelta saadaan arvokasta tietoa tehokkaan ja turvallisen tieinfrastruktuurin kehittämiseksi. Oppeja hyödynnetään esimerkiksi E8-tiellä laajemminkin. Tiellä on runsaasti raskasta rekkaliikennettä Norjasta Suomeen. Yhteistyötä tehdään myös Norjan E8:n Borealis -sisarekosysteemin kanssa.

Tulevaisuudessa tieliikenteen automaation odotetaan parantavan liikenneturvallisuutta, vähentävän tieliikenteen päästöjä ja helpottavan liikenteen sujuvuutta.

Lisätietoja:

Marina Stenfors
Viestintäpäällikkö, Vaisala
Tel +358 50 364 4909
[email protected]

Reija Viinanen
Aurora-verkostojohtaja, Liikennevirasto
[email protected]

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys. Yli 80-vuotisen kokemuksensa avulla Vaisala mahdollistaa paremman elämänlaadun tarjoamalla kattavan valikoiman innovatiivisia havainto- ja mittaustuotteita ja -palveluja niin meteorologian ja valikoitujen säästä riippuvaisten toimialojen kuin teollisuuden mittaustarpeisiin. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiö työllistää noin 1 600 ammattilaista ympäri maailman. A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä.  www.vaisala.com www.twitter.com/VaisalaGroup