Vaisala tuo markkinoille valikoiman vaihdettavia mittapäitä vaativiin olosuhteisiin

Vaisala lehdistötiedote
15.2.2018

Vaisala, maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys, on tuonut markkinoille uuden sarjan vaihdettavia älykkäitä mittapäitä kosteuden mittaamiseen haastavissa olosuhteissa. Uusia mittapäitä voi käyttää niin itsenäisinä digitaalisina lähettiminä kuin yhdistettynä Vaisalan Indigo-näyttölaitteeseen.

Uudet Vaisalan HUMICAP® kosteus- ja lämpötilamittapäät HMP4, HMP5, HMP7, HMP8 sekä Vaisalan lämpötilamittapää TMP1 ovat osa Vaisala Indigo-tuoteperhettä. Ne laajentavat tuoteperheen valikoimaa, johon kuuluvat jo aiemmin julkaistut GMP250-sarja sekä HPP272-mittapää.

Uusilla mittapäillä on useita yhteisiä ominaisuuksia, joista merkittävin on niiden keskinäinen vaihdettavuus ja helppo liitettävyys lähettimiin, mikä minimoi huoltojen aikaiset käyttökatkokset. Lisäksi mittapäiden ylivoimainen tarkkuus ja stabiilisuus tuovat asiakkaille lisäarvoa, sillä yhdessä nämä ominaisuudet laskevat kustannuksia ja resurssitarpeita. Mittapäiden vaihdettavuus takaa myös sen, että niiden kalibrointi ja vaihtaminen käy helposti ja nopeasti.

Tuoteuutuuksien ominaisuuksiin lukeutuu myös anturin puhdistusominaisuus, joka takaa anturin pitkän aikavälin tarkkuuden. HMP7 sisältää myös mittapään lämmitystoiminnon, mikä mahdollistaa tarkat mittaukset korkeissakin kosteuspitoisuuksissa.

Kaikki Indigo HMP-mittapäät on varustettu uudella Vaisalan HUMICAP® R2 -komposiittianturilla. Se lisää anturin korroosionkestävyyttä erityisesti happamissa olosuhteissa. Kaikki lanseeratut uudet mittapäät sietävät myös pölyä ja useimpia kemikaaleja.

Uudet Indigo-tuoteperheen jäsenet ovat yhteensopivia Vaisalan tarjoaman Insight-ohjelmiston kanssa. Se mahdollistaa helpon asennuksen, diagnostiikan ja kenttäkalibroinnin. Mittapäissä on lisäksi Modbus RTU -protokolla, joka mahdollistaa niiden käytön myös itsenäisesti ilman Indigo-näyttölaitetta.

Mittauskykyä niin korkeassa paineessa kuin kosteudessakin

Uudet HMP-mittapäät ja TMP-mittapää on suunniteltu haastaviin olosuhteisiin, joissa paine, lämpötila ja korkeat tai muuttuvat kosteusolosuhteet asettavat vaatimuksia mittaukselle. Näihin sovellusalueisiin lukeutuvat kuivaus- ja testauskaapit, moottorien ja polttoprosessien ilmanotto ja muut kostuttimet sekä meteorologiset mittaukset, joissa laitteen mittauskyky ja kyky vastustaa kemikaaleja nousevat merkittävään osaan. Vastatakseen monipuolisesti eri sovellusalueiden tarpeisiin uusi sarja sisältää useita vaihtoehtoja:

Vaisala HUMICAP® kosteus-ja lämpötilamittapää HMP4 on suunniteltu käytettäväksi korkean paineen laitteistoissa, joissa toiminnallinen paine nousee ylimmillään 100 baariin. Tällaisia laitteistoja ovat esimerkiksi paineilmajärjestelmät merenkulun, hengitysilmalaitteistojen ja teollisuuden sovelluksissa.

Vaisala HUMICAP® kosteus- ja lämpötilamittapää HMP5 on suunniteltu korkean lämpötilan sovellusten tarpeisiin, kuten leivontauuneihin ja teollisuuden kuivausuuneihin.

Vaisala HUMICAP® kosteus- ja lämpötilamittapää HMP7 on suunniteltu sovelluksiin, joissa kosteustaso on korkea ja lämmitetyt mittapäät ovat välttämättömiä. Esimerkkejä tällaisista sovelluksista ovat kuivaus- ja testauskaapit, polttoilma ja muut kostuttimet sekä meteorologiset mittaukset.

Vaisala HUMICAP® kosteus- ja lämpötilamittapää HMP8 on tarkoitettu laitteistoille, jotka on paineistettu 40 baariin saakka. Muita kohdesovelluksia ovat paineilmajärjestelmien jäähdytyskuivaimet, olosuhdekammiot ja muut paineistetut teollisuussovellukset, joissa mittapään helppo asennus, poisto ja säädettävä asennussyvyys ovat tarpeen.

Upotuksenkestävä Vaisala lämpötila-mittapää TMP1 on suunniteltu teollisuuden haastaviin lämpötilamittauksiin esimerkiksi lääketeollisuudessa ja kalibrointilaboratorioissa, joissa kestävyys ja mittaustarkkuus ovat olennaisessa asemassa.

Vaisala Indigo-tuoteperhe

Vaisala Indigo-tuoteperheeseen kuuluu älykkäitä, keskenään vaihdettavia mittapäitä, valinnanvaraisesti käytettäviä emolaitteita sekä Vaisala Insight-ohjelmisto. Mittapäät sisältävät tunnustettua anturiteknologiaa - kuten Vaisala HUMICAP®, CARBOCAP® ja PEROXCAP® - jota Vaisala kehittää jatkuvasti varmistaakseen lyömättömän suorituskyvyn moderneimpienkin prosessien tarpeisiin. Vaisalan Indigo-tuoteperhe on varma valinta kosteuden, lämpötilan, hiilidioksidipitoisuuden ja vetyperoksidin mittaamiseen tuotantolaitoksissa, teollisissa prosesseissa tai laitteistoissa. Ensimmäiset Indigo-yhteensopivat tuotteet laskettiin markkinoille aiemmin tänä vuonna. Lisätietoja löydät sivustoltamme: www.vaisala.fi/indigo

Miia Lahti, viestintäpäällikkö
Vaisala, Industrial Measurements