Vaisala tiedote
19.10.2017 klo 8:00

Vaisala rakentaa uraauurtavaa ilmanlaadun mittausverkostoa Kiinaan

Vaisala johtaa uutta yhteistyöprojektia, jonka tiimoilta Kiinaan perustetaan ilmanlaadun tutkimus- ja havainnointiympäristö. Tämä tiheään rakennettu ilmanlaadun mittausverkosto kohoaa suurkaupunki Nanjingiin, Jangtse-joen suistoon vuosina 2017-2019. Projektissa kehitettävät ilmanlaatupalvelut ja -sovellukset ovat olennaisessa asemassa koostettaessa paikallisia ilmanlaatuennusteita, ja ne tarjoavat työkaluja Kiinan monimutkaisten ilmanlaatuolosuhteiden ymmärtämiseksi. Useista eri laitteista yhdistelty tieto mahdollistaa ilmanlaadun 3D-mallintamisen uusin tavoin.

Projekti edistää uusia kasvualueita ilmanlaadun mittaamisen alalla: niihin lukeutuvat täydentävä ilmanlaadun mittausverkosto, nanopartikkelimonitorointi, vertikaalin saasteen kaukomittaus sekä uudenaikainen ilmanlaadun mallintaminen. Suomessa kehitettyä avainteknologiaa viedään nyt testattavaksi Kiinan haastaviin olosuhteisiin.

Vaisala vetää projektia yhteistyössä Helsingin yliopiston, Ilmatieteen laitoksen sekä myöhemmin myös kiinalaisten yhteistyökumppanien kanssa. Pilotti rakentuu Helsingin yliopiston ja Nanjingin yliopiston yhteistyön ympärille tutkimusasema SORPESissa, joka tarjoaa ainutlaatuisen alustan tutkia erilaisia ja monituisia lähtökohtia ilmanlaadun monitoroinnille Nanjingissa.

Huono ilmanlaatu on kasvava terveyshaitta kautta maailman. Yli 80% maailman väestöstä asuu urbaaneilla alueilla, joilla ilmansaasteiden määrä ylittää Maailman terveysjärjestö WHO:n asettamat raja-arvot. WHO:n viimeisimmän arvion mukaan noin 7 miljoonaa ihmistä menehtyi ennenaikaisesti ilmansaasteiden seurauksena vuonna 2012. Ilmansaasteet muodostavat ongelman kaikkialla maailmassa, mutta niiden suurimmat haittavaikutukset kohdistuvat tiheään asutuille ja saastuneille suurkaupunkialueille.

"Tiheän mittausverkoston avulla voimme mitata saasteiden keskittymistä ja soveltaa moderneja mallintamistyökaluja verkostosta saatuun dataan. Tämän datan ansiosta voidaan puolestaan tuottaa ilmanlaatuennusteita, jotka ovat kaupunkilaisille relevantimpia kuin nykyiset ennusteet. Verkosto lisää myös viranomaisten, päättäjien ja kuluttajien kykyä tehdä merkityksellisiä ja oikea-aikaisia päätöksiä. Toimivan verkoston pystyttäminen Kiinaan on uuden ja kukoistavan liiketoiminnan edellytys ilmanlaatuverkostojen markkinoilla", sanoo Jarkko Sairanen, Vaisalan sääliiketoiminnan johtaja.

Ilmansaasteen terveyshaitat johtuvat pääasiallisesti aerosolipartikkeleista ja esimerkiksi otsonin kaltaisista kaasuista, jotka kerääntyvät lähelle maanpintaa. Aerosolipartikkelit ovat lisääntyneet Kiinassa huomattavasti viime vuosikymmenien aikana, ja kansoitetuimmat alueet ovat kohdanneet viime vuosina lukuisia vakavia ilmansaastejaksoja.

"Nanjingin tiheää ilmanlaatuverkostoa tulevat täydentämään Vaisalan vertikaalit, ilmakehää profiloivat LIDAR-laitteet. LIDAR on lyhenne sanoista Light Detection and Ranging. Ilmakehän saasteiden vertikaali profilointi on tätä nykyä mahdollista vain erittäin kalliilla kaukomittauslaitteilla, joiden käyttö on rajattu tutkimustarkoituksiin", Sairanen kertoo.

Näin ollen projektin merkittävänä lopputuloksena syntyy uudenlainen ilmanlaadun  mittausverkosto, johon voidaan lisätä vertikaalikomponentti mallintamista varten. "Tämän vertikaalikomponentin avulla voimme luoda paikallisesta ilmanlaadusta 3D-mallin ja auttaa siten asiakasta ymmärtämään ilmanlaatua syvällisemmin ja perustamaan päätöksensä aiempaa tarkempaan tietoon. Uskomme, että tämän kaltaisella kokonaisvaltaisella ratkaisulla on tulevaisuudessa paljon maailmanlaajuista potentiaalia," Sairanen tiivistää.

Yhtäältä ilmanlaatumarkkinat kasvavat globaalisti kaupungistumisen, väestönkasvun ja terveystietoisuuden kaltaisten megatrendien johdolla. Toisaalta kasvun vetureina toimivat uusi mittausteknologia ja teollinen internet, jotka avaavat täysin uusia mahdollisuuksia mittauksille ja liiketoiminnalle. Ilmanlaatumittausten saralla merkittävimpien kasvualueiden ennustetaan sijoittuvan Kaakkois-Aasiaan ja erityisesti Kiinaan.
Suomalainen innovaatiorahasto Tekes on myöntänyt Vaisalalle rahoitusta projektiin.

Marina Stenfors
Communications Manager, Vaisala
Tel +358 50 364 4909

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys. 80-vuotisen kokemuksensa avulla Vaisala mahdollistaa paremman elämänlaadun tarjoamalla kattavan valikoiman innovatiivisia havainto- ja mittaustuotteita ja -palveluja niin meteorologian ja valikoitujen säästä riippuvaisten toimialojen kuin teollisuuden mittaustarpeisiin. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiö työllistää noin 1 600 ammattilaista ympäri maailman. A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. www.vaisala.fi   www.twitter.com/VaisalaGroup