Vaisala mukana Tekniikan museolla avautuvassa Tekniikan maa -näyttelyssä

Vaisala tiedote
3.10.2017

Vaisala mukana Tekniikan museolla avautuvassa Tekniikan maa -näyttelyssä

Vaisala on mukana Tekniikan museon näyttelyssä, joka avautuu yleisölle 10.10.2017 Helsingissä. Tekniikan maa -näyttely on toteutettu ainutlaatuisena yhteistyönä suomalaisten teknologiayritysten kanssa, ja siitä muodostuu museon uusi pysyvä näyttely.

Tekniikan maa -näyttely juhlistaa suomalaista teknologiaa ja on osa Suomi 100 -vuoden ohjelmaa vuonna 2017. Näyttely korostaa kokonaisvaltaisella tavalla teknologian, innovaatioiden ja teollisuuden merkitystä modernin Suomen kehitykselle. Tätä historiaa luodataan kertomalla tarinoita teknologiayrityksistä, jotka ovat vuosikymmenten saatossa uurtaneet uraa Suomessa ja joihin myös Vaisala lukeutuu.

"Suomi on perinteisesti ollut hyvin teknologiavetoinen maa, jonka talous ja identiteetti ovat paljolti rakentuneet nimenomaan innovaatioiden ja teollisuuden ympärille. Siitä huolimatta alan merkityksestä maamme kehitykselle ei ole ennen koostettu näin kattavaa näyttelyä, ja sikäli Tekniikan maa on ensimmäinen laatuaan. Myös yhteistyö 11 teollisuuden pioneeriyrityksen kanssa tuo ainutlaatuisen säikeen näyttelyyn", sanoo museon johtaja Marjo Mikkola Tekniikan museolta.

"Me Vaisalalla lähdimme ylpeänä mukaan näyttelyyn. Tekniikan maa on loistava foorumi tuoda esiin mittausteknologian merkitystä esimerkiksi kestävän kehityksen, hyvinvoinnin ja kaupungistumisen kannalta. Voimme nostaa cleantechiä suuren yleisön tietoisuuteen ja innostaa myös lapsia ja nuoria, jotka tavallisesti jäävät liiketoimintamme ulkopuolelle", sanoo Vaisalan toimitusjohtaja Kjell Forsén.

Vaisalan osalta näyttelyn keskiössä on yrityksen ensimmäinen markkinoille tullut radiosondi RS11, joka palkittiin kultamitalilla Pariisin maailmannäyttelyssä vuonna 1937. Lisäksi Vaisala esittelee radiosondin RS80, joka nosti synoptiset ilmakehämittaukset uudelle tasolle ilmestyessään vuonna 1981. Radiosondien lisäksi museovieras voi tutkia Vaisala Worldia - interaktiivista 3D-maailmaa, joka esittelee Vaisalan liiketoimintaa visuaalisesti inspiroivalla tavalla.

Näyttely koostuu toiminnallisista ja interaktiivisista elementeistä, joita niin lapset kuin aikuisetkin pääsevät katsomaan, koskemaan ja kokeilemaan. Vaisalan pisteellä vierailijat voivat mitata lämpötilaa, ilmanpainetta ja tuulta leikkimielisesti eri korkeuksissa radiosondi RS41:n avulla. 4-metrinen pilari havainnollistaa mittausasteikkoa, joka ulottuu 30 kilometrin  korkeuteen. Mittausarvot ovat peräisin todellisista kohteista: Jokioisilta ja Hong Kongista.

Näyttely avautuu yleisölle 10.10.2017 ja on auki vuoteen 2026 saakka.

Marina Stenfors
Viestintäpäällikkö, Vaisala
Tel +358 50 364 4909

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys. 80-vuotisen kokemuksensa avulla Vaisala mahdollistaa paremman elämänlaadun tarjoamalla kattavan valikoiman innovatiivisia havainto- ja mittaustuotteita ja -palveluja niin meteorologian ja valikoitujen säästä riippuvaisten toimialojen kuin teollisuuden mittaustarpeisiin. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiö työllistää noin 1 600 ammattilaista ympäri maailman. A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. www.vaisala.fi   www.twitter.com/VaisalaGroup