Vaisala avaa toimiston Keniaan

Vaisala lehdistötiedote
20.9.2017 klo 10:00

Vaisala avaa toimiston Keniaan

Vastatakseen kasvavaan kysyntään Vaisala avaa toimistohubin Kenian Nairobiin. Uudesta toimistosta käsin Vaisala voi palvella säänmittausasiakkaitaan niin Etelä-Afrikassa kuin mantereen itäosissakin sekä parantaa mittausinfrastruktuuria äärimmäisten sääolosuhteiden ja ilmansaasteen asettamien haasteiden edessä.

Vaisala, maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys, avaa uuden toimiston Nairobiin. Se on yrityksen ainoa toimisto Afrikassa ja palvelee säänmittauslaitteiden markkinoita sekä mantereen itä- että eteläosissa.

Säähavainnot ja -infrastruktuuri ovat äärimmäisen tärkeässä asemassa Afrikan maanviljelyn ja siviili-ilmailun tehokkuuden edistämisessä. Myös alueelle tyypilliset sadekaudet ovat muuttuneet entistä ennalta-arvaamattomammiksi, mikä asettaa vaatimuksia sääpalvelujen tarjoamiseksi.

Vaisalan toimitusjohtaja Kjell Forsén kertoo: "Useat teollisuuden alat ja valtiolliset toimijat Afrikassa kaipaavat yhä hienosyisempää säätietoa, ja kysyntä kasvaa jatkuvasti. Sää vaikuttaa merkittävin tavoin taloudelliseen kasvuun sekä kansallisiin kehityssuunnitelmiin."

Vaisala on toimittanut säänmittausjärjestelmiä ilmailuviranomaisille ja meteorologisille toimijoille Afrikassa 1980-luvulta saakka. Vaisalan säänmittausjärjestelmiä löytyy esimerkiksi Keniassa sijaitsevilta Jomo Kenyattan, Kisumun ja Eldoretin lentokentiltä.

"Luotettavat ja täsmälliset säänmittausjärjestelmät ovat edellytys sille, että lentokone pääsee nousemaan ja laskeutumaan turvallisesti. Useimmat maailman suurista lentokentistä tukeutuvat Vaisalan teknologiaan. Olemme vuosien saatossa toteuttaneet useita projekteja, joissa parannetaan alueiden ja organisaatioiden toimintavalmiuksia sekä uusitaan niin infrastruktuuria kuin säänmittausjärjestelmiä", toteaa Forsén.

Vaisalan uusi keskus Afrikassa tarjoaa laajennettuja ympäristö- ja sääpalveluja, joihin lukeutuu myös ilmanlaatua mittaavia laitteita ja palveluja. Ilmansaaste on alati lisääntyvä terveysongelma kautta maailman: Maailman terveysjärjestö WHO on arvioinut 92%:n maailman väestöstä asuvan alueilla, joissa ilmanlaatu ylittää järjestön asettamat raja-arvot.

Forsén kertoo: "Ilmanlaatu vaikuttaa kaupunkeihin kaikkialla maailmassa, mutta eniten haittaa sää ja ilmansaasteet aiheuttavat suurilla kasvualueilla, joissa tyypillisesti eletään tiiviisti. Taloudellinen kasvu on huimaa kautta itäisen ja eteläisen Afrikan, mikä vauhdittaa kaupungistumista ja uusien asutuskeskusten syntyä. Sään ja ilmanlaadun mittaukset ovat merkittäviä tekijöitä, kun tätä muutosta halutaan johtaa elämänlaatua ja kestävää kehitystä silmällä pitäen."

Nairobi valikoitui Vaisalan uuden toimiston sijainniksi infrastruktuurinsa, hyvien yhteyksiensä sekä Kenian ja Suomen välisten kauppasuhteiden ansiosta. Toimiston osoite on: 4th Floor, Cavendish Building, 14 Riverside Drive, Nairobi, Kenia.

Marina Stenfors
Viestintäpäällikkö, Vaisala
Tel +358 50 364 4909
[email protected]