Vaisalas molnbaserade övervakningssystem går in på den nordamerikanska marknaden

cloud-based system enables top-of the-line humidity and temperature trend monitoring,

12 november 2020

Det molnbaserade systemet möjliggör avancerad trendövervakning av fuktighet och temperatur, vilket ger utökade fördelar för användarna när det gäller långsiktig investering och implementeringstid.

Vaisala, som är världsledande inom vädermätningar, miljömätningar och industriella mätningar, meddelade i dag att företagets senaste molnbaserade mätsystem Vaisala Jade Smart Cloud blir tillgängligt på den nordamerikanska marknaden.

”Vi är mycket glada över att Jade Smart Cloud blir tillgängligt för våra kunder i USA och Kanada eftersom det nya systemet kan ge driftskostnadsbesparingar och bekvämlighet.Det möjliggör bättre beslutsfattande utifrån exakta mätdata för fuktighet och temperatur”, säger Gerald Ducharme, vice vd på Vaisalas avdelning för industriella mätningar i Nord- och Sydamerika.

Trendmätningar att räkna med

Jade Smart Cloud-lösningen är utformad för alla proffs som vill komma åt mätdata av hög kvalitet var och när som helst.Alla data lagras säkert i molnet och kan lätt nås med fjärråtkomst via en mobil apparat, såsom en mobiltelefon, surfplatta eller stationär eller bärbar dator.

Onlineövervakning av mättrender möjliggör bättre beslutsfattande som i sin tur sparar pengar och tid. Den trådlösa övervakningstjänsten är perfekt för museer och andra offentliga byggnader, fuktmätningar i betong på bygg- och anläggningsplatser, återställning av vattenskadade anläggningar, datacenter, renrum, boskapsanläggningar och laboratorier.

”Att mäta trenden ger en bättre förståelse för processförhållandena.När du exempelvis installerar golv är det viktigt att hämta data från torkningsprocessen och känna till den exakta fuktighetsnivån i betongbotten innan du lägger på nästa lager.Att basera besluten på tillförlitliga trenddata kan ha en enorm inverkan på projektets framgång.I slutänden kan det leda till stora kostnadsbesparingar”, kommenterar Yani Bettencourt, ansvarig för Vaisalas säljteam för industriella instrument i Nord- och Sydamerika.

”Med Jade Smart Cloud kan fuktigheten i golvbeläggningar fjärrövervakas från borrhål i undergolvet i stället för enbart från ytan.Det kan göra en avsevärd skillnad i det faktiska fuktighetsvärdet och resultatet efter golvbeläggningen.Vilket värde skulle du lita mest på i ditt projekt?”

Samma teknik som fungerar på Mars

Jade Smart Cloud använder samma världsledande egenutvecklade mätteknik som skickades till Mars ombord på Nasas Perseverance rover i juli.

”Samma fuktsensorer har fungerat på Mars sedan 2012 och nu skickades de dit igen.Eftersom fuktsensorerna fungerar på Mars kommer de utan tvekan att fungera även på jorden”, avslutar Ducharme.

Vaisala lanserade Jade Smart Cloud-systemet i EES tidigare i år och det blir tillgängligt i USA och Kanada under det sista kvartalet 2020.

Mer information för media

Miia Lahti, kommunikationschef, Industriella mätningar på Vaisala

​​​​​Vaisala är världsledande inom vädermätningar, miljömätningar och industriella mätningar. Vaisala har över 80 års erfarenhet av att tillhandahålla observationer för en bättre värld. Företagets rymdsäkra teknologi används även för att utforska Mars och ännu längre bort. Vi är en pålitlig partner för kunder över hela världen och erbjuder ett omfattande sortiment av innovativa observations- och mätprodukter samt olika tjänster. Vaisala har sitt huvudkontor i Finland, har cirka 1 900 anställda runtom i världen och är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors.  vaisala.se
twitter.com/VaisalaGroup linkedin.com/vaisala