Vaisala lanserar molnbaserad fuktighetsövervakning av världsklass

21 april 2020

Vaisala lanserar molnbaserad fuktighetsövervakning av världsklass
Vaisala lanserar idag ett molnbaserat övervakningssystem för fuktighetsmätning, vilket ger besparingar i driftkostnader samt ökar bekvämligheten genom fjärråtkomst. Mobil mätdata gör t.ex. fuktmätningar i byggnader mer effektiva, då realtidsövervakning av fukt och temperatur innebär direkta kostnadsbesparingar.

Vaisala, världsledande inom vädermätningar, miljömätningar och industriella mätningar, introducerade idag det nya molnbaserade systemet Vaisala Jade Smart Cloud. Det nya systemet gör det möjligt att komma åt mätdata av hög kvalitet var och när som helst. Med den nya lösningen kan data nu visas både på mobila enheter, som t.ex. en mobiltelefon eller surfplatta, samt på stationära eller bärbara datorer.

Jade Smart Cloud är ett optimalt on-the-go-system för alla behov av övervakning av mätdata för byggfukt eller luftfuktighet. Den nya molnbaserade tjänsten från Vaisala håller användaren konstant uppdaterad om kritiska mätningar.

Typiska tillämpningar för Vaisala Jade Smart Cloud är betongfuktmätningar på byggarbetsplatser och luftfuktighetsövervakning av datorhallar, museer eller andra offentliga byggnader och djurstallar.

– Molnbaserad övervakning gör den verkliga driften effektivare eftersom ingen tid längre går åt till att konfigurera och para ihop maskinvara och programvara. Dessutom behövs inte lika täta besök på de olika mätplatserna, vilket även det sparar tid, förklarar produktchef Lars Stormbom på Vaisala.

Förutom att arbetet effektiviseras ger systemet fördelar i form av regelbundna automatiserade uppdateringar av programvara utan separata nedladdningar. Dessutom blir det enkelt att dela både realtids- och lagrad data med kolleger och kunder, vilket kan ge möjligheter för ett utökat samarbete. Dessutom ökar det molnbaserade systemet säkerheten och styrningen av mätdata.

– All mätdata lagras säkert i molnet och kan visas i webbläsaren på mobila enheter. Molndata går att komma åt i realtid genom att använda en dator eller en smarttelefon och kan laddas ned för vidare analys. All data lagras i ett säkert format i molnet och varje mätning förses med en tidsstämpel, fortsätter Stormbom.

Systemet består av trådlösa CWL100-dataloggar med prober, CA10-åtkomstpunkt och en licens för Jade Smart Cloud-programvaran. Vid mätning av betongfukt kan proberna placeras direkt i borrhålen eller monteras på väggen.

– Varje år görs redan över 100 000 borrhållsmätningar med Vaisalas mätinstrument. Med Jade Smart Cloud tillhandahåller vi samma mätningar som våra kunder redan förlitar sig på, men på ett nytt smart sätt som gör livet enklare, avslutar Stormbom.

Vaisala Jade Smart Cloud använder Vaisalas egenutvecklade LoRa-baserade radiokommunikationsprotokoll. Datakryptering används från ändpunkt till ändpunkt och all data sparas säkert i molnet.

Vaisala Jade Smart Cloud kommer att finnas ute på marknaden i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet under juni 2020 på  finska och engelska .

Mer information för medierna

Miia Lahti, kommunikationschef, Industrial Measurements, Vaisala
+358 50 555 4420,[email protected]

Vaisala är världsledande inom vädermätningar, miljömätningar och industriella mätningar. Vaisala har över 80 års erfarenhet av att tillhandahålla observationer för en bättre värld. Vi är en pålitlig partner för kunder över hela världen och erbjuder ett omfattande sortiment av innovativa observations- och mätprodukter samt olika tjänster. Vaisala har sitt huvudkontor i Finland, sysselsätter cirka 1 800 fackkunniga personer runtom i världen och är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors. vaisala.setwitter.com/VaisalaGroup