Vaisala introducerar en banbrytande metod för att upptäcka luftläckor i krafttransformatorer

Transformer substation at night

22 september 2020

Den nya metoden, som är baserad på uppmätning av det totala trycket i alla gaser som är lösta i krafttransformatorns isolerolja, hjälper kunder att tidigt upptäcka och reparera eventuella luftläckor. Detta förlänger transformatorns livslängd och leder till betydande kostnadsbesparingar.

Vaisala,som är världsledande inom väder-, miljö- och industriella mätningar, lanserar en unik och pålitlig metod för att upptäcka luftintrång i förseglade krafttransformatorer. I samband med att förseglade transformatorer blivit allt vanligare har läckor från omgivningsluften blivit ett betydande problem, eftersom syrgas påskyndar åldrandet av pappret som används i isoleringen.

Att mäta det totala gastrycket (TGP) är ett steg framåt från de traditionella mätmetoderna på marknaden för att upptäcka luftläckor. En syrgassensor kan inte detektera en luftläcka om det förekommer en reaktion i transformatorn som förbrukar syrgas. Även om all syrgas har förbrukats kommer TGP-värdet fortfarande ge en pålitlig indikation av en läcka. Detta sker eftersom kvävevärdet både kommer att dominera och öka med tiden, då kvävet varken uppstår eller konsumeras i transformatorn. TGP-mätningen kan dessutom indikera om kvävecylindern i en transformator med kväveskyddsgas är tom – ytterligare något som inte kan detekteras genom syrgasmätning.

”Vi letar alltid efter nya lösningar som kan hjälpa våra kunder att optimera sina mätningsbehov. Därför har vi nu utvecklat en innovativ, exakt och stabil lösning för att upptäcka luftläckor i transformatorer. Nu är vi väldigt glada över att introducera den här nya metoden, som är baserad på att mäta det totala gastrycket”, säger Teemu Hanninen, produktchef på Vaisalas enhet för industriella mätningar.

Levereras genom en programvaruuppdatering

Den nya mätningslösningen kommer att göras tillgänglig för befintliga kunder genom en programvaruuppdatering för Vaisalas Optimus™ DGA-monitor OPT100, som är världens första underhållsfria analysator av lösta gaser i krafttransformatorer. I nya OPT100-enheter kommer den nya programvaran ingå i standardinställningarna från fabriken.

”Vi är mycket glada över att kunna erbjuda den här programvaruuppdateringen till våra befintliga OPT100-kunder och hjälpa dem genom en ännu mer omfattande lösning, som inte liknar någon annan på marknaden. Det ligger starkt i Vaisalas DNA att både utveckla nya lösningar och förbättra våra befintliga lösningar”, fortsätter Teemu Hanninen.

Delta i vårt webbinarium den 23 september för att lära dig mer om hur intrång av omgivningsluft kan upptäckas på ett helt nytt och unikt sätt för att förlänga din transformators livslängd. Ämnet presenteras av Senja Leivo, Senior Industry Expert på Vaisala..

Mer information för medier:
Miia Lahti, kommunikationschef för industriella mätningar på Vaisala
+358 50 555 4420, [email protected]

Vaisala är världsledande inom vädermätningar, miljömätningar och industriella mätningar. Vaisala har över 80 års erfarenhet av att tillhandahålla observationer för en bättre värld. Företagets rymdsäkra teknologi används även för att utforska Mars och ännu längre bort. Vi är en pålitlig partner för kunder över hela världen och erbjuder ett omfattande sortiment av innovativa observations- och mätprodukter samt olika tjänster. Vaisala har sitt huvudkontor i Finland, har cirka 1 800 anställda runtom i världen och är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors.  vaisala.com  twitter.com/VaisalaGroup, linkedin.com/Vaisala