Vaisala lanserar nästa generations fuktighets- och temperaturtransmitterserie HMT370EX för farliga miljöer

Intrinsically Safe Humidity and Temperature Transmitter Series HMT370EX, closeup of display.

10 februari 2021

Vaisala, världsledande inom vädermätningar, miljömätningar och industriella mätningar, lanserar en ny generation av sin fuktighets- och temperaturtransmitterserie för att dra nytta av tekniska framsteg och uppfylla och överträffa gällande regler för farliga miljöer.

Den nya Vaisala HUMICAP© egensäkra fuktighets- och temperaturtransmitterserien HMT370EX bygger på över 20 års erfarenhet med den tillförlitliga Vaisala HMT360-serien med ett ännu robustare och användarvänligare utförande.

– Vi är glada att presentera HMT370EX-serien som erbjuder förbättrad användarupplevelse, bättre korrosionsbeständighet och Vaisalas senaste fuktighetmätningsprestanda. Det är en sann efterträdare till vår tillförlitliga HMT360-produktserie och den kan enkelt och smidigt installeras i befintliga system, säger produktchef Juhani Lehto vid Vaisalas Industriella mätningar.

Idealisk lösning för att mäta fuktighet i farliga miljöer

HMT370EX-serien är specialkonstruerad för farliga och explosiva miljöer. Hela transmittern kan installeras direkt i explosiva miljöer, upp till zon 0 och zon 20.

– HMT370EX fungerar säkert och tillförlitligt även i de farligaste miljöerna utan behov av extra skyddsskåp. Tack vare den robusta displayen tål transmittern kontinuerlig exponering för potentiellt explosiva miljöer som innehåller brandfarliga gaser eller damm, fortsätter Lehto.

Typiska användningsområden för HMT370EX är bland annat lackeringsbås inom fordonsindustrin, vätskekylda generatorer inom elproduktion, kemiska anläggningar och processer, bageriindustrin, läkemedelsindustrin, borrplattformar för olja och gas samt bränsletankar och bränsleförråd.

Flera probtillval för olika applikationer

HMT370EX-serien består av transmittern och ett brett urval av prober. Transmittern är utrustad med en intuitiv grafisk display, som förbättrar användarvänligheten. Mätproberna kan tas av för hand och produkten konfigureras och kalibreras enkelt med Vaisalas PC-programvara Insight, vilket gör underhållsarbetet smidigt och minimerar eventuella driftstopp under mätningen.

HMT370EX finns med flera probtillval för olika applikationer:

• HMP371 för väggmontering
  • HMP373 för trånga utrymmen
  • HMP374 för trycksatta utrymmen
  • HMP375 för hög temperatur
  • HMP377 för hög luftfuktighet
  • HMP378 för trycksatta rörledningar

Förutom att mäta relativ luftfuktighet och temperatur ger den nya transmittern även värden för daggpunktstemperatur, våt temperatur, absolut luftfuktighet, blandningsförhållande, vattenkoncentration, vattenmassförhållande, vattenångtryck och entalpi.

Tillgänglig i början av 2021

Den nya HMT370EX-serien kommer att finnas tillgänglig under första kvartalet 2021 med europeiska ATEX- och globala IECEx-certifikat. Ex-certifiering för andra regioner kommer senare under 2021.

HMT370EX kan användas i stället för HMT360-serien i alla liknande applikationer där HMT360 tidigare har använts.
– Vi är stolta att säga att HMT360 nu kan gå i pension efter drygt 20 års framgång inom olika kritiska ex-miljöer, avslutar Juhani Lehto.

Mer information för medier:

Miia Lahti, kommunikationschef, Industriella mätningar, Vaisala
+358 50 555 4420, [email protected]

Vaisala är världsledande inom vädermätningar, miljömätningar och industriella mätningar. Vaisala har över 80 års erfarenhet av att tillhandahålla observationer för en bättre värld. Företagets rymdsäkra teknik används t.om. för att utforska Mars och ännu mer avlägsna himlakroppar. Vi är en pålitlig partner för kunder över hela världen och erbjuder ett omfattande sortiment av innovativa observations- och mätprodukter samt olika tjänster. Vaisala har sitt huvudkontor i Finland, har cirka 1 900 anställda runtom i världen och är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors. . www.vaisala.com
twitter.com/VaisalaGroup,
linkedin.com/vaisala