Vaisala utökar sitt premium indigo-produktsortiment med högpresterande HMP1-prob för luftfuktighets- och temperaturmätningar i avancerade anläggningar

Man in datacenter

18 november 2020

Den nya HMP1-proben ger bästa prestanda för mätningar i kritiska produktions- och lageranläggningar samt på ställen som datacenter där mätnoggrannhet, lättskött underhåll och robusthet är avgörande.

Vaisala, som är en global ledare inom väder-, miljö- och industrimätningar, har i dag introducerat den nya HUMICAP® luftfuktighets- och temperaturproben HMP1. Med sin förstklassiga noggrannhet och sensorrekonditionering som säkerställer utmärkt långsiktig stabilitet är HMP1 ett idealiskt val för krävande luftfuktighetsmätningar i miljöer som läkemedelsanläggningar, datacenter, renrum eller andra miljöer där sträng övervakning och kontroll av luftfuktigheten krävs.

Produkten är utrustad med den erkända och rymdsäkra HUMICAP®-sensortekniken, som är känd för att tåla krävande förhållanden.

HMP1 kompletterar Indigo-produktfamiljen, som är en premiumlösning för mätningar av flera parametrar med flexibla anslutningsmöjligheter. Den modulära produktfamiljen består av utbytbara smarta prober, transmittrar och datorprogramvaran Vaisala PC Insight, som tillsammans skapar en kraftfull datakedja som säkerställer energieffektiviteten, säkerheten och slutproduktskvaliteten.

Premiumlösning för väggmonterad luftfuktighets- och temperaturmätning
Proben är kompatibel med alla transmittrar i Vaisala Indigo-serien. Eftersom proben kan lossas från transmittern underlättas effektivt underhåll och kalibrering. Tillsammans med transmittern i Indigo200-serien bildar Vaisala HMP1-proben en komplett väggmonterad enhet som inte kräver probkabel eller -hållare. Den robusta Indigo520-transmittern har flexibla installationsmöjligheter och möjliggör optimal positionering av proben. Det går även att installera två prober för utökad parameterövervakning eller extrem noggrannhet.

Den unika kombinationen av mätprestanda, lättskött underhåll och det omfattande utbudet av ytterligare funktioner i serien med Indigo-transmitters ger en premiumlösning för väggmonterad luftfuktighets- och temperaturmätning i krävande tillämpningar.

HMP1 kan också användas som fristående väggmonterad transmitter via en seriell Modbus RTU-buss. Oavsett om HMP1 används som fristående enhet eller tillsammans med en Indigo-transmitter kan den anslutas till den kostnadsfria datorprogramvaran Vaisala Insight för lätthanterlig kalibrering, probkonfiguration och enhetsanalys på fältet.

Programvaruuppdatering för Indigo520-transmittern
Utöver produktlanseringen har Vaisala också meddelat en programvaruuppdatering för Indigo520-transmittern som innefattar temperaturkompensation. Tillsammans med den Indigo-kompatibla luftfuktighets- och temperaturproben HMP7 och temperaturproben TMP1 levererar den nu också noggranna och tillförlitliga data om relativ luftfuktighet i kondenserande miljöer som testkammare eller bränsleceller, där traditionella instrument inte fungerar.

”Detta är spännande nyheter! Lanseringen av HMP1 och programvaran sammanfattar våra ambitioner perfekt: Att hjälpa våra kunder i alla branscher att optimera sina processer för bättre resultat genom att bygga på vår mycket starka teknikbas, och att tillhandahålla industrins mest pålitliga lösning på mätningsutmaningar i krävande tillämpningar”, kommenterar Vaisalas produktchef Jarkko Ruonala.

Vaisala HUMICAP® HMP1-proben kan beställas i december 2020.

Mer information för medier
Miia Lahti, Vaisalas kommunikationschef för industrimätningar

Vaisala är en global ledare inom väder-, miljö- och industrimätningar. Vaisala har över 80 års erfarenhet av att tillhandahålla observationer för en bättre värld. Företagets rymdsäkra teknik används t.om. för att utforska Mars och ännu mer avlägsna himlakroppar. Vi är en pålitlig partner för kunder över hela världen och erbjuder ett omfattande sortiment av innovativa observations- och mätprodukter samt olika tjänster. Vaisala, som har sitt huvudkontor i Finland och närmare 1 900 anställda runtom i världen, är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors. www.vaisala.com
twitter.com/VaisalaGroup