Vaisala introducerar Indigo-transmitter för krävande industriella mätningar – möjliggör data av världsklass och smarta beslut

Indigo with dual probes

5 maj 2020

Vaisala introducerar Indigo-transmitter för krävande industriella mätningar  – möjliggör data av världsklass och smarta beslut

Vaisalas långa historia som marknadens ledande tillverkare av fuktighetstransmittrar fortsätter med den nyligen lanserade transmittern Indigo520 som kombinerar den senaste tekniken med ett flertal nya egenskaper. Med kapacitet för upp till två prober samtidigt ger transmittern större smidighet, kompatibilitet och kontinuerlig noggrannhet även i de allra tuffaste industriella mätmiljöer.

Finska Vaisala, som är världsledande inom väder-, miljö- och industriella mätningar, introducerade i dag den nya Vaisala Indigo520-transmittern för industriella mätningar. Den har utformats för att ge omfattande fördelar och möjliggöra enklare användning inom krävande industritillämpningar.

”Jag är väldigt glad att välkomna den nya transmittern Indigo520 till vår modulära Indigo-produktfamilj. De kompatibla Indigo-produkterna är förstahandsvalet för att få fram data av högsta kvalitet inom en mängd olika industriella processer. Den nya transmittern har vad som krävs för att fungera även i de allra tuffaste och mest extrema industriella miljöerna”, säger produktchef Jarkko Ruonala från Vaisala.

”Industriella system är starkt beroende av pålitliga sensorer. Det räcker dock inte med exakt och tillförlitlig data, utan datan behöver även vara lättillgänglig och visualiseras på ett tydligt sätt. Endast då kan användare grunda sina beslut på de bästa möjliga underlagen, och det är där som nya Indigo520 sticker ut. Beslut kan aldrig bli bättre än den data de grundas på”, säger Ruonala.

Indigo520 är en slitstark metalltransmitter som är kompatibel med Vaisalas omfattande sortiment av Indigo-kompatibla smarta prober för mätning av luftfuktighet, temperatur, daggpunkt, koldioxid, förångad väteperoxid och fukt i olja. Den kan hantera upp till två lösa mätprober för att samtidigt mäta samma eller olika parametrar. Proberna kan vid behov snabbt och enkelt bytas ut. Transmittern har ett robust IP66- och NEMA 4-klassat metallhölje och en pekskärm med härdat glas.

”Smidiga och kontinuerliga processmätningar, även under kalibrerings- och underhållsarbete, är nyckeln till högre tillförlitlighet och effektivitet. Med stöd för dubbla prober blir Indigo520-transmittern snabbt ett av dina favoritverktyg. Den både gör installationen och konfigurationen enkel samt möjliggör kontinuerliga mätningar och omfattande anslutningsalternativ”, kommenterar Ruonala.

Transmittern Indigo520 visar mätningar i realtid och överför dem till automationssystem via analoga signaler och reläer eller digitalt med Modbus TCP/IP-protokoll över Ethernet. Transmitterns Ethernet-anslutning erbjuder dessutom ett webbgränssnitt och lösningen fyller moderna krav på cybersäkerhet.

Vaisala Indigo520-transmittern finns ute på marknaden från juni 2020.

Vaisalas Indigo-familj – en smart lösning på en rad industriella mätbehov

Produktfamiljen Indigo är en idealisk lösning för mätningar av flera parametrar med flexibla anslutningsmöjligheter. Ett modulärt utförande gör att användarna kan välja och kombinera de delar som behövs för att arbeta i de mest krävande industriella miljöer.

Produktfamiljen består av utbytbara smarta prober, robusta transmittrar och programvaran Vaisala Insight. Tillsammans skapar de en stark kedja av data som förbättrar industriella processer genom att säkerställa energieffektiviteten, säkerheten och slutproduktens kvalitet.

Proberna utnyttjar Vaisalas kända sensorteknik, till exempel HUMICAP®, CARBOCAP®, DRYCAP® och PEROXCAP®, som Vaisala kontinuerligt utvecklar för att garantera marknadsledande prestanda.
Med stöd av världsledande mätsensorteknik täcker Indigo-familjen in ett stort antal parametrar som luftfuktighet och temperatur, daggpunkt, fukt i olja, koldioxid (CO2) och förångad väteperoxid (H2O2).

Indigo-transmittrar möjliggör datavisualisering och enkel tillgång till probkonfigurationer och skapar fler alternativ för anslutningsmöjligheter, matningsspänning och kabelanslutningar. Programvaran Vaisala Insight förenklar konfiguration, diagnostik och självkalibrering på plats.

Mer information för media

Miia Lahti, kommunikationschef, Industrial Measurements, Vaisala

Vaisala är världsledande inom vädermätningar, miljömätningar och industriella mätningar. Vaisala har över 80 års erfarenhet av att tillhandahålla observationer för en bättre värld. Vi är en pålitlig partner för kunder över hela världen och erbjuder ett omfattande sortiment av innovativa observations- och mätprodukter samt olika tjänster. Vaisala har sitt huvudkontor i Finland, sysselsätter cirka 1 800 fackkunniga personer runtom i världen och är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors.
vaisala.se, twitter.com/VaisalaGroup, linkedin.com/vaisala